Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Wie rijden minder schades: mannen of vrouwen?
Het is al decennialang een grote discussie tussen mannen en vrouwen. Wie kan er beter rijden? Menig autorit gaat gepaard met heftige discussies over het rijgedrag van de partner. Vaak zeggen vrouwen over mannen dat ze te veel bumperkleven. Mannen op hun beurt vinden vaak dat vrouwen niet kunnen inparkeren. Aan de hand van een aantal vragen gaan we kijken of we deze vraag kunnen beantwoorden. Welke soorten schade komen het meeste voor, hoe hoog zijn de schadebedragen en hoe vaak wordt er schade gereden? Autoverleden.nl toont de feiten en eindigt de discussie.
Inhoud artikel
Hoe vaak wordt er schade gereden en wat zijn de kosten?
Wat zijn de meest voorkomende schades?
Mannen hebben een hoger risico op overlijden
Hoe vaak wordt er schade gereden en wat zijn de kosten?
Op dit punt is het een gelijkspel tussen mannen en vrouwen. Vrouwen dienen 0,3% vaker schade in dan mannen, dit is natuurlijk verwaarloosbaar klein. Het grote verschil zit hem in de kosten van de schadeclaims. Hoewel vrouwen dus net iets meer schades claimen zijn het de mannen die flink duurder zijn. Gemiddeld gezien claimen mannen net iets minder dan € 300,- meer dan vrouwen. Voor mannen ligt het schadebedrag namelijk op € 2370,- en bij vrouwen op € 2075,-. Op zo'n bedrag is die € 300,- een goede 14%. Het stereotype van de vrouw die veel vaker schade rijdt dan de man wordt hiermee ontkracht. Het aantal schadeclaims is vrijwel gelijk, maar de mannen zijn de dure rijders.
Wat zijn de meest voorkomende schades?
De meest voorkomende autoschades gebeuren bij het uitvoeren van bijzondere verrichtingen en tijdens het autorijden waarbij een kop-staart aanrijding plaatsvindt. In ons schaderapport kun je overigens zien hoe ernstig de schade van elk specifiek voertuig was.
Bijzondere manoeuvres
Met 24,8% van alle schades is 'bijzondere manoeuvres' heer en meester binnen de schadeclaims. Onder bijzondere manoeuvres verstaan wij de volgende dingen:- Achteruitrijden
- Het oprijden van een inrit
- Van rijstrook wisselen
- Omdraaien/Keren
- Invoegen vanaf de invoegstrook op de weg
- Uitvoegen vanaf de weg op de uitvoegstrook
Ook hier is weer te zien dat het aantal schadeclaims tussen mannen en vrouwen niet zo veel verschilt. Uiteraard zijn de mannen weer duurder uit dan de vrouwen. Gemiddeld zijn de schadeclaims van de mannen zo'n € 200,- duurder.
Let op: In dit geval kijken wij alleen naar WA-verzekeringen. Bij WA+ en allriskverzekeringen verandert de volgorde flink. Bij een WA-verzekering wordt ruitschade niet vergoed wat betekent dat men dat dus niet kan claimen. Bij WA+ en allrisk wordt dit wel vergoed, we zien dan ook meteen dat dit naar plek 1 schiet op de lijst met meest geclaimde schades. Daarnaast worden niet alle schadegevallen geclaimd omdat de schade zelf betalen voordeliger kan zijn.
Kop-staartbotsingen
Bij kop-staartbotsingen is er wel een duidelijk verschil te zien tussen mannen en vrouwen. Van alle claims door mannen is 17,4% voor een kop-staartbotsing. Dit is bij vrouwen een paar procent lager, namelijk 14,3%. Inmiddels is het geen verrassing meer dan de mannen een hoger bedrag claimen, namelijk zo'n € 730,-. € 3226,- is het bedrag wat mannen gemiddeld claimen tegenover € 2494,- van de vrouwen. Mannen claimen dus bijna 30% hoger dan vrouwen, een enorm verschil.Verdere schadeclaims
Andere oorzaken van schadeclaims zijn 'botsingen' anders dan kop-staart, 'slippen of in het water belanden'. De top 5 wordt verder aangevuld door 'geen voorrang verlenen of door rood rijden' op plek 4 met 'aanrijding van een vast object' als nummer 5.Mannen hebben een hoger risico op overlijden
Inmiddels is wel duidelijk dat mannen hogere schadebedragen claimen dan vrouwen, helaas voor mannen is het risico op overlijden na een fataal ongeluk ook nog eens hoger. Dit is gebleken na data van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In elke leeftijdscategorie blijken mannen vaker overlijden na een ongeluk met de auto dan vrouwen. In de periode 2011-2015 overleden er per miljard gereden kilometers 1,9 mannen en maar 1,1 vrouwen. Dit betekent dat er bijna twee keer zoveel mannen het leven laten na een auto-ongeluk dan vrouwen.Wat ook opvalt is dat het verkeer stukken veiliger is geworden in de afgelopen decennia. Zo waren er in de periode tussen 1996 en 2000, 5,4 mannen en 3,0 vrouwen die overleden per miljard gereden kilometers.
Aan de hand van alle gegevens over schade lijkt het alsof de vrouwen beter zijn dan de mannen als het aankomt op rijden. Het zou daarom heel makkelijk zijn om hen aan te wijzen als winnaar in deze strijd. Maar bij rijden in het verkeer komt namelijk meer kijken dan alleen schadegevallen. De kwaliteit van rijden wordt namelijk niet bepaald aan de hand van het aantal schadeclaims. Ook rustig rijden, het houden aan de verkeersregels en focus op het weg hebben invloed op hoe goed je kunt rijden.
'Ik wil nooit schade rijden'. Hoewel het voor iedereen een wens is, komt deze bijna nooit uit. Iedereen krijgt wel eens te maken met schade aan zijn/haar auto, ook jij. De vraag is natuurlijk, hoe vaak ga jij schade rijden? Het is natuurlijk niet altijd je eigen schuld, iemand anders kan ook tegen jouw stilstaande auto aan schuren. Maar er zijn een hoop manieren waarop je het aantal schades met jezelf als oorzaak kunt beperken.