Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Controleer een tweedehandsauto altijd op roest
Ben jij van plan om een tweedehandsauto te kopen? Dan is het van belang om je toekomstige auto te controleren op roest. Oppervlakkige roest wordt vaak verborgen met een extra laag lak. Voor jou maakt dit het uitdagend om roest te ontdekken. In dit artikel besteden we aandacht aan de reden waarom het controleren op roest belangrijk is en hoe je erachter kunt komen dat de carrosserie door roest is aangetast.?
Inhoud artikel
Waarom is het belangrijk om de auto op roest te controleren?
Hoe controleer ik de auto op roestvorming?
Replica - en uitgedeukte onderdelen roesten sneller
Waarom is het belangrijk om de auto op roest te controleren?
Er zijn een aantal redenen waarom het belangrijk is dat een tweedehandsauto wordt gecontroleerd op roest. Ten eerste, cruciale onderdelen van een auto kunnen verroesten, met als gevolg dat ze breken. Dit kan leiden tot extreem gevaarlijke situaties voor zowel de bestuurder als de andere mensen op de weg. Ten tweede, omdat het veel geld kost om roest te laten repareren wil je liever geen roest in je auto. Als laatste, te veel roest kan leiden tot het APK afkeuren van je auto waardoor je er niet meer mee de weg op mag totdat de roestschade is hersteld.
Als je van plan bent om een tweedehandsauto te gaan kopen is het geen slecht idee om tijd te investeren in het controleren van de auto op roest, helemaal niet als je in een vochtig klimaat woont. Er is meer kans op roest als je in een regio woont waar in de winter strooizout wordt gebruikt. In Nederland is dat eigenlijk in alle regio's wel het geval. Roest komt namelijk veel vaker voor in regio's met dit soort omstandigheden. Let wel op, de auto heeft misschien in andere regio's of zelfs een ander land gereden dan waar jij woont. In Duitsland, ons buurland waar veel auto's vandaan worden geïmporteerd wordt bijvoorbeeld bijna nooit met zout gestrooid.
Hoe controleer ik de auto op roestvorming?
Tijdens het controleren van de auto, kijk je als eerste naar de onderkant van de auto. Hier ontstaat roest meestal, het is ook lastiger om roest te repareren op deze plekken. Een roestgevoelig onderdeel is bijvoorbeeld de uitlaat en de dempers van de uitlaat. Deze zijn gemaakt van relatief dun materiaal, wat gemakkelijk kan doorroesten. Een uitlaat met roest zal gaan lekken en dient daarom voor de APK keuringseisen te worden vervangen of gerepareerd. Handig om te weten is overigens ook dat als er opmerkingen zijn gemaakt over roestvorming tijdens de APK keuring, deze in de meeste gevallen ook in het Autoverleden rapport zijn terug te vinden.
De onderkant van de auto is niet het enige waar je op moet letten. Let erop dat je ook kleinere plekken controleert, denk aan de wielkasten, de onderkant van de deuren en de randen van het dak. Staat er lak gebobbeld? Dit is een indicatie dat er roest aan het ontstaan is of dat er al roest is overgespoten met een nieuwe laag lak.
Laat je niet weerhouden om de perfecte auto voor jou te kopen door wat kleine roestplekken. Als je er vroeg bij bent, dan kan roest gewoon gerepareerd worden. Overleg altijd eerst wel met een professional voordat je een auto met roest koopt zodat je precies weet hoe ernstig de schade is en wat de herstelkosten zullen zijn.
Replica - en uitgedeukte onderdelen roesten sneller
Wanneer een auto in het verleden schade heeft gehad kan de schade aan kappen worden opgelost door uitdeuken en indien nodig overspuiten. Uitgedeukte delen kunnen iets eerder roesten, zeker wanneer er haarscheurtjes in de lak zijn ontstaan door indeuken. Een ander risico is herstel van lakschade of onderdelen met replica onderdelen van lagere kwaliteit. Replica onderdelen zijn vaak gemaakt van lagere kwaliteit materialen die sneller roesten. Hetzelfde geldt voor goedkope lak. Deze bedenkt optisch goed maar geeft lang niet de bescherming aan het plaatwerk die een originele lak biedt.