Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Schadeautos


Occasion aan het zoeken? Pas op voor auto's met schadehistorie! Wij vertellen je alles over de handel in dit soort voertuigen en hoe jij jezelf hiertegen kan beschermen. Voorkom dat je een miskoop doet.





Wat is een schadeauto?


Een schadeauto is een auto met schade aan het kuipwerk, chassis, de motor of andere technische schade als gevolg van een technisch mankement, aanrijding of ongeval. Om de auto weer te herstellen dient deze naar een garage gebracht te worden zodat de monteur herstelwerk kan verrichten.

Pas op voor fraude met schadeauto's!


Iedereen weet het, als je een schadeauto koopt hebt je een probleem. Er wordt nog altijd, misschien wel meer dan ooit tevoren, enorm veel gefraudeerd met auto's die ernstige schade hebben gehad. Malafide autohandelaren en beunhazen trachten middels de verkoop van ex-schadevoertuigen geld te verdienen over de rug van onwetende consumenten. Bescherm jezelf tegen dergelijke praktijken en check het schadeverleden. Op deze pagina vindt je alles wat er valt te weten over autoschades en jezelf hiertegen beschermen.

Welke soorten autoschade zijn er?


Schade aan een voertuig kan op diverse manieren ontstaan. De meest voorkomende schades zijn die als gevolg van een aanrijding. Dit kan een eenzijdige aanrijding zijn, het raken van een paaltje bij het inparkeren of het uit de bocht vliegen bij een snelwegafrit. Het kan ook een aanrijding zijn waarbij meerdere voertuigen betrokken zijn, bijvoorbeeld bij plotseling remmen op de snelweg voor file of miscommunicatie op een voorrangskruising. De impact van een aanrijding is afhankelijk van de snelheid en de locatie waar de auto de impact incasseert. Als gevolg van aanrijdingsschade kan technische schade en/of motorische schade optreden. Motorische schade kan ook ontstaan door achterstallig onderhoud of het negeren van waarschuwingslampjes in het dashboard. Om je een beter beeld te geven bij de verschillende soorten schades zullen wij deze per schadesoort toelichten. Tevens zullen wij aangeven wat de gevolgen van een dergelijke schade kunnen zijn voor een toekomstige eigenaar die wel of niet kennis heeft van het schadeverleden van de auto.

Interieurschade


Het interieur van een auto kan beschadigd raken door gebruik, een ongeval, water of brandschade. In de meeste gevallen worden delen van het interieur vervangen door onderdelen van een demontageauto of weggepoetst. Vooral op het dashboard kan veel opgelost worden met poetswerk. Je komt er dan pas achter als je de auto een tijdje hebt of schoonmaakt.

Ruitschade


Ruitschade kan gevolg zijn van een ongeval, steenslag of inbraak. Over het algemeen is ruitschade goed te herstellen. Vaak is de eigenaar hiervoor verzekerd. Als de ruit goed wordt vervangen of gerepareerd is dit geen probleem voor de toekomst.

Blikschade / plaatschade


Betreft schade aan de plaatdelen van de auto. Deze schade wordt veroorzaakt door een aanrijding met een object of ander voertuig. Dit kan een kleine deuk zijn die eenvoudig te herstellen is. Het kan ook ernstige schade zijn waarbij de plaatdelen vervangen moeten worden en zelfs bevestigingspunten op het chassis beschadigd zijn. Bij een flinke beschadiging aan het plaatwerk is de kans op gevolgschade aan het chassis, het technische gedeelte of de motor aanwezig.

Waterschade


Wanneer een auto onderwater is geweest wordt deze altijd total loss verklaard. De kans op technische problemen is groot nadat een auto onderwater is geweest. Hoewel er na waterschade optisch niet altijd veel te zien is, kan de gevolgschade grote impact hebben. Zowel op de elektra als de motor heeft vocht een grote slijtage impact. Een auto met waterschade is een groot risico.

Brandschade


Brandschade ontstaat door vuur in de auto of de motor. Soms in combinatie met een ongeval en soms doordat een pyromaan de auto in brand steekt. Afhankelijk van de ernst van de schade is de auto nog te herstellen. Echter weet je nooit wat de uiteindelijk impact is omdat hitte meer kapot maakt dan optisch te zien is.

Diefstalschade


Diefstalschade is de oplichter onder de oplichters. Wanneer een onervaren schadehandelaar een auto ziet met diefstalschade kan dit nepschade zijn. Een auto met diefstalschade loopt meestal niet, maar de koper heeft wel de verwachting dat, na het repareren van het contactslot de auto weer rijdt. Er zijn veel handelaren die diefstalschade gebruiken om motorische schade te maskeren.

Als het echt diefstalschade is komt deze vaak samen met andere schades omdat de dief meestal niet zuinig is op de auto. Je weet dus echt niet wat je koopt.

Schade aan het chassis


Een aanrijding kan het chassis beschadigen waardoor de auto niet meer recht is. Dit heeft grote gevolgen voor de kreukelzone van de auto en de uitlijning. Hierdoor is de auto minder stevig en kan deze uit balans slijten omdat alles niet evenredig belast wordt. Deze vorm van schade is een groot risico voor de toekomst.

Technische schade


Technische schade betreft schade aan motoronderdelen, de stuurkolom, remmen, verlichting, elektra en meer. Dit is duidelijke gevolgschade van bovengenoemde, vaak door een aanrijding. Deze vorm van schade kan voor gevaarlijke situaties zorgen en onduidelijke hoge kosten.

Motorische schade


Motorische schade kan veroorzaakt worden door een ongeval, doorrijden met waarschuwingslampjes aan of slecht onderhoud. Dit is een enorm risico omdat de kosten voor het herstellen gigantische kosten met zich mee brengt. Wanneer dit slecht wordt opgelost kan de auto elk moment vastlopen. De enige manier om de auto weer goed te krijgen is een revisie van het motorblok. Pas op voor motorschade en controleer de onderhoudshistorie.

Hoe werkt de handel in schadeautos?


Handel in schadeauto's is lucratief voor de verkoper en misleidend voor de koper. Er zijn handelaren, garagebedrijven maar ook particulieren die er een business van maken om schadeautos op te kopen en deze tegen minimale kosten optisch te herstellen.

Nadat een auto ernstig beschadigd of soms zelfs total loss verklaard is beland deze meestal in de schadehandel. De auto wordt via de verzekering of de dealer waar de auto wordt ingeruild op een nieuwe auto aangeboden aan de handel. Het wrak wordt dan opgekocht door iemand/een bedrijf die denkt er nog wat van te kunnen maken en er geld op te kunnen verdienen. Hoe meer schade, hoe lager de aanschafprijs. Hoe lager de herstelkosten zijn, hoe hoger de winst. Je hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen dat het de kunst is een auto in te kopen met veel schade en deze met goedkope materialen te herstellen. Kwaliteit is in de meeste gevallen onbelangrijk. Het gaat de meeste handelaren om winst maken en optisch een goede auto neerzetten.

Schadeauto's komen overal vandaan, niet alleen uit Nederland. Er dagelijks schadeauto's ingevoerd vanuit Duitsland. Een schade auto uit Duitsland geeft de handelaar de mogelijkheid extra marge te creëren. In de eerste instantie door de wagen met schade in te voeren wordt er maar weinig BPM betaald, immers de waarde is laag. Ten tweede kan de kilometerstand voor import gemakkelijk worden teruggedraaid waardoor de auto beter verkoopbaar is en de echter kilometerstand bij de RDW onbekend blijft. Blijkt de auto die jij op het oog hebt geïmporteerd te zijn? Dan kunnen wij ook het schadeverleden van bijvoorbeeld een Duitse auto voor je aantonen. Vaak wordt de tellerstand ook vermeldt in het import schaderapport.

Situatieschets uit de praktijk


Peter rijdt een BMW 3 serie uit 2013 en krijgt een ongeval. De auto wordt total loss verklaard door de verzekeraar. Gelukkig had Peter zijn auto allrisk verzekerd en krijgt hij de dagwaarde uitgekeerd. Zijn auto ziet hij niet meer terug, die blijft bij de verzekeraar achter en Peter zoekt een nieuwe auto voor zichzelf uit. Hiermee sluit dit hoofdstuk voor hem en opent er een nieuwe zijn oude auto. De auto wordt te koop aangeboden op een platvorm voor schadeauto's of een veiling. Autohandelaar Jan ziet er wel 'brood in'. Hij biedt € 3000 op het wrak en weet dat als de auto geen schade had gehad hij deze voor € euro kan verkopen. Hij weet dat alles wat hij minder uitgeeft bij hem als winst bijgeschreven wordt. Dus hij gaat de auto herstellen tegen minimale kosten. Met spanbanden wordt het chassis rechtgetrokken en in China worden de plaatdelen besteld. Airbags worden met tweedehands uit een demontageauto vervangen en de ruiten worden vervangen. De auto loopt verder goed maar lekt wel wat. Dat lekker wordt gestopt en de auto wordt vervolgens nog even goed in de lak gezet en gewassen. De auto ziet er weer als nieuw uit en Jan heeft maar € 4.000 aan kosten gehad. De auto kan op marktplaats te koop worden aangeboden als een 'nette auto waar je nog jaren plezier van kunt hebben'.

Wie trapt erin? Wie herkent deze auto niet als schadevoertuig? De auto oogt als nieuw maar is het een goede koop? Wij denken van niet! Maar hoe kun jij jezelf hiertegen beschermen? Wij vertellen het je!

Hoe herken je een schadevoertuig?


Een schadevoertuig herkennen is een val apart. Handelaren die schadeauto's na herstel opnieuw op de markt brengen zullen er alles aan doen om de oude schade te verbergen. In basis kun je vier dingen doen om het schadeverleden te onthullen.

1. Schaderapport auto opvragen


Het schaderapport opvragen is de eerste stap in het auto aankoopproces. Het autoverleden checken is de manier om erachter te komen of een auto in het verleden schade heeft gehad. Het is verstandig om, voordat je een auto gaat bekijken en/of proefrijden, eerst het kenteken te checken in onze schadedatabase. De kosten voor het rapport zijn snel terugverdiend omdat:
a. Je voorkomt dat je een miskoop doet als de check schadehistorie aangeeft.
b. Je geen brandstof en tijd verspilt door naar een aanbieder te gaan die een schadeauto aanbiedt.
c. Je niet met een in de toekomst onverkoopbare auto opgescheept zit.
d. Je het risico op andere vormen van fraude verkleint omdat schade vaak niet het enige addertje onder het gras is.

Het schaderapport kost nog geen € 10 en laat je zien of een auto schade heeft gehad. Deze check neemt een stuk onzekerheid weg en helpt je voorkomen dat je een miskoop doet. Het rapport geeft je inzicht in of de auto plaatschade heeft (aan de kappen), of er schade is aan het chassis, of er waterschade is geregistreerd, of er sprake is van motorische schade en of de airbags gesprongen zijn geweest. In het rapport kun je precies zien waar de schade zich heeft bevonden en hoe ernstig deze was.

2. Auto laten keuren voor aankoop


Ben je op zoek naar een occasion met een aanschafwaarde van boven de € 4.500? Dan kun je een aankoopkeuring laten uitvoeren. Deze keuring zal absoluut aantonen of de auto in het verleden schade heeft gehad. De inspecteur zal je uitsluitsel geven over de staat en de kwaliteit van het herstelwerk. Tevens wordt de algehele conditie en onderhoudsstatus van de wagen beoordeeld. Je ontvangt een gedetailleerd rapport met alle te verwachten onderhoudskosten voor de komende tijd. Deze informatie beschermt je tegen het doen van een slechte koop en versterkt je onderhandelingspositie. Dit laatste kan de keurmeester overigens ook voor je doen. De kosten voor een aankoopkeuring liggen relatief hoog en daarom raden wij aan om eerst zelf het schaderapport op te vragen. Het zou immers zonde zijn een keuring te laten uitvoeren als bij voorbaat blijkt dat de schade al geregistreerd is.

Je kunt deze keuring laten doen bij een bedrijf wat gespecialiseerd is op het doen van aankoopkeuringen. Wil je besparen? Dan kun je er ook voor kiezen om bij een lokaal garagebedrijf een afspraak te maken voor een aankoopkeuring. Je rijdt dan tijdens je proefrit naar dit bedrijf toe en zij inspecteren de auto voor je. De meeste monteurs herkennen oude schades eenvoudig en kunnen je snel inzicht geven in de algehele conditie en onderhoudsstaat van de auto.

3. Auto zelf inspecteren


Autoschade zelf herkennen is lastig als je niet weet waar je op moet letten. Immers, het is je beroep niet. Maar wil je het er toch op wagen? Dan hebben wij wel een paar tips:
1. Vraag de verkoper of de auto schade heeft gehad.
2. Controleer of de lak overal dezelfde kleur en structuur heeft.
3. Controleer of de lak alleen op de plaatdelen zit waar het hoort te zitten, soms als een auto wordt gespoten worden randjes van een bumper of bevestigingsonderdelen geraakt. Het gaat dan om hele kleine streepjes.
4. Controleer of alle naden tussen de kuipdelen gelijk en symmetrisch zijn. Bijvoorbeeld langs de motorkap of de achterklep; check of de afstand tussen de naden precies gelijk is aan beide kanten.
5. Open de motorkap en controleer of alle bouten op de originele plek zitten, als een bout verschoven is kan dit duiden op oude schade. Controleer of alle bevestigingspunten nog verbonden zijn.
6. Controleer of er schimmel zit of vocht in de auto.
7. Controleer of alle autobanden gelijkmatig zijn afgesleten.
8. Controleer of het dak van de auto recht is.

Dit is slechts een greep uit de punten die je dient te checken. Meer zekerheid? Ons schaderapport helpt je gerichter zoeken bij het detecteren van oude schades.

4. WOK melding checken


Dit laatste kan alleen als de auto nog niet bij de RDW is geweest voor een herkeuring. Als een auto zeer ernstig beschadigd is geweest kan een deel van het kenteken worden ingenomen. De auto krijgt de WOK status totdat deze is gerepareerd en door de RDW gekeurd. Zolang de auto deze status heeft wordt door de Rijksdienst Wegverkeer aangegeven dat er een 'Verbod voor rijden op de weg' geldt. Zodra de auto gekeurd is mag de wagen wel weer op de weg rijden en verdwijnt deze informatie. Deze melding is voornamelijk interessant voor mensen die een auto met schade willen kopen. Voor hen is het belangrijk om te weten of ze de auto ook nog moeten laten keuren. Dit is een indicatie voor de kosten en de ernst van het ongeval. Voor de reguliere consument is dit de minst waardevolle check.

Wat is een demontageauto?


Een demontageauto is een autowrak die op zichzelf niet meer de moeite is op te knappen. De auto wordt gedemonteerd voor onderdelen om schade te herstellen aan hetzelfde model auto's. Alle onderdelen, inclusief het interieur, motoronderdelen, plaatwerk, ramen, spiegels, banden en nog veel meer worden opnieuw gebruikt.

 

Extra Informatie