Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Onlogische Kilometerstanden door Fraude
Wie dacht dat het terugdraaien van tellerstanden uit het tijdperk van de analoge tellers is heeft het goed mis. Helaas is tellefraude tegenwoordig juist gemakkelijker geworden. Gelukkig worden er wel steeds meer voertuigen en tellerstanden geregistreerd, hierdoor is de kans dat jij erachter komt of er met de teller geknoeid is aanzienlijk toegenomen. Zorg ervoor dat jij weet wanneer de tellerstand onlogisch is en wat dit betekent.
Inhoud artikel
Wanneer is een tellerstand onlogisch?
Tellerregistratie door sinds 2014 bij de RDW ondergebracht
Tellerfraude bij tweedehands auto's een groot probleem
Wanneer is een tellerstand onlogisch?
Een onlogische kilometerstand betekent dat de nieuwe geregistreerde tellerstand lager uitvalt dan de vorige geregistreerde km stand. Dit kan komen door een menselijke typfout, maar in de meeste gevallen gaat het om een teruggedraaide tellerstand wanneer de melding 'onlogische tellerstand' verschijnt. Een kwalijk feit, want het terugdraaien van de kilometerstanden is in Nederland strafbaar en wordt gezien als fraude.
Tellerregistratie door sinds 2014 bij de RDW ondergebracht
In 2014 heeft de RDW de database en taken van Stichting Nationale Autopas overgenomen. De NAP zorgde uitsluitend voor de tellerstandenregistratie van voornamelijk personenvoertuigen en kleine bestelwagens binnen Nederland. De NAP koppelde deze informatie aan het bij de RDW geregistreerde kenteken. Door de overname van de RDW zijn de tellerstanden onderdeel van het kentekenregister. De organisatie is hierdoor meer gestroomlijnd geworden en het aantal tellerregistraties is sterk toegenomen doordat alle RDW erkende garages nu verplicht zijn mee te werken.
Autobedrijven en garages moeten de tellerstanden controleren en registreren wanneer een auto de jaarlijkse APK keuring ondergaat, bij een tenaamstelling, bij een reparatie of onderhoud van meer dan 150,00 euro en bij export. Dit betekent dat de km stand van bijna alle voertuigen ten minste eens per jaar wordt toegevoegd aan de RDW database. Volgens de RDW gaat dit ook steeds beter en worden er steeds minder menselijk administratie fouten gemaakt.
Sinds de overname van de stichting NAP attendeert de RDW voertuigeigenaren bij een tellerstand die onlogisch uitvalt. Schrik niet, want de cijfers liegen er niet om. Op dit moment worden er nog dagelijks worden er 400 eigenaren gecontacteerd omdat de tellerstand lager blijkt te zijn dan de laatst geregistreerde stand.
Tellerfraude bij tweedehands auto's een groot probleem
Je zou denken dat met alle inspanning van de betrokken autobedrijven en Rijksdienst voor het Wegverkeer het toch wel lastig zou moeten worden om te frauderen. Toch komen onlogische tellerstanden nog heel vaak voor. Dit komt onder andere omdat tellerfraude vrij gemakkelijk is.
Vroeger draaide men de tellerstand terug met bijvoorbeeld een boormachine, dit kon vele uren duren omdat de km stand per omwenteling een klein stukje terugliep. Het was bij de analoge tellers vooral een tijdrovende bezigheid om de kilometer stand terug te draaien.
Tegenwoordig worden de meeste auto's met een digitaal dashboard uitgerust en is het terugzetten van de tellerstand een fluitje van een cent. De digitale tellerstanden maken het, in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, nog gemakkelijker. Vandaag de dag is met een simpel correctieapparaat in de software van de auto in te loggen. Zo kan een fraudeur de stand van de teller in het dashboard geheel naar wens terugzetten. Dit proces kost slechts enkele minuten tijd.
Het zal je niet verbazen dat er zelfs bedrijven zijn die zich hebben gespecialiseerd in het terugdraaien / terugzetten van de getoonde km stand in het dashboard. Het terugzetten van de stand verhoogt de waarde van een tweedehandsauto aanzienlijk. Jaarlijks kost dit de consument ruim 160 miljoen euro. Dit komt omdat de auto duurder wordt aangeboden dan de daadwerkelijke waarde en omdat de onderhoudskosten meestal aanzienlijk hoger uitvallen.
In Nederland zijn ongeveer 2 procent van alle auto's sjoemelauto's. Echter, wanneer we kijken naar Duitse importauto's is dit velen malen groter. Ongeveer 1 op de 10 geïmporteerde auto's uit Duitsland heeft een onlogische kilometerstand. Het vervelende is, is dat het voor de consument lastig te achterhalen is omdat de historie van een buitenlandse auto bij de RDW niet bekend is. Let dus goed op wanneer je van plan bent om een occasion aan te schaffen, de kans dat je wordt opgelicht is nog altijd groot.
Wil je voorkomen dat je slachtoffer wordt van tellerfraude? Doe dan de NAP check en controleer of de km stand in het dashboard overeenkomt het daadwerkelijk aantal gereden kilometers.