Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

NAP check


De NAP check is één van de belangrijkste controlepunten in het auto aankoop proces. Door het doen van de kilometerstand check kun je voorkomen dat je slachtoffer wordt van fraude en voorkom je hoge onvoorziene reparatiekosten.



Tweedehands auto kopen? Doe altijd de NAP check!


Sta jij op het punt om een occasion te gaan kopen? Dan wil je alle risico's op verborgen gebreken tot een minimum beperken. Eén van de belangrijkste verborgen gebreken is nog altijd de teruggedraaide kilometerstand. Bij zeker 5 procent van alle origineel in Nederland te koop aangeboden auto's is de tellerstand teruggedraaid. Bij ingevoerde auto's, ofwel import auto's ligt dit percentage rond de 40 procent. Een occasion kopen is daarom niet zonder risico. Gelukkig kun je bij Autoverleden jezelf hiertegen beschermen, controleer bij ons op de website of de opgegeven kilometerstand juist is en voorkom dat je een miskoop doet.

Op deze pagina besteden we uitgebreid aandacht aan het voorkomen van een slechte aankoop, de bijdrage van stichting Nationale Autopas hieraan en hoe jij de NAP check bij ons op de website kunt doen.

Waar staat de afkorting NAP voor?


De afkorting NAP staat voor Nationale Autopas. Dit is een Nederlandse stichting die zich sinds 1991 inzet tegen fraude met km standen middels het registeren en controleren van tellerstanden. De NAP werkt samen met Nederlandse garagebedrijven en handelaren. Dankzij deze samenwerking wordt het grootste deel van de auto km standen bij onderhoud of wanneer deze in omloop komen geregistreerd. Vervolgens stelt de NAP deze gegevens beschikbaar voor iedereen, daardoor kun je altijd checken of de tellerstand van een auto klopt of niet.

Kilometer check altijd doen!
Omdat het risico nog altijd groot is dat jij een auto koopt met een teruggedraaide teller en alle gevolgschade van dien, is het belangrijk om altijd een kilometer check te doen. Bij ons op de website kun je een controle uitvoeren om erachter te komen of de tellerstand klopt. De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.

Of kun je toch meer doen? Ja, je kunt ook zelf op onderzoek. Hoe je dat kunt aanpakken lees je hieronder.

Kilometerteller fraude herkennen


Naast alle digitale mogelijkheden is het ook slim om wat extra kennis te vergaren zodat je tellerfraude zelf kunt herkennen. Dit is belangrijk omdat het RDW NAP Check niet altijd compleet is. Je zal dus altijd zelf ook nog goed moeten opletten. Zeker bij import auto's is de kans groot dat er geen complete km stand historie bij de NAP RDW geregistreerd is. Je zal bij dit soort auto's daarom extra op je hoede moeten zijn en onderstaande tips toepassen.

Controleer of het onderhoud aansluit bij de tellerstand


Start met de onderhoudshistorie, is deze compleet aanwezig in de boekjes? Zijn er nog andere bonnen en documenten aanwezig? Zo ja, bekijk deze dan zorgvuldig en ga na of de genoteerde kilometerstanden aansluiten bij de huidige tellerstand. Bekijk ook of alle documenten helemaal origineel zijn en of er niet gekrast is bij de tellerstand en datum. Wees kritisch op de laatste facturen. Stel de laatste onderhoudsbeurt is vorig jaar geweest, de auto heeft sindsdien 10.000 km gereden en de banden zijn vervangen, dan kunnen deze niet versleten zijn. Ook is het onwaarschijnlijk als iemand altijd 15.000 km per jaar rijdt en het laatste jaar ineens niks meer rijdt.

Een ander voorbeeld is een nieuwere auto. Stel dat een auto nog geen 20.000 kilometers heeft gereden. Dan zouden hier normaalgesproken nog de originele banden op moeten zitten. Hetzelfde geldt voor de remblokken en remschijven, deze zouden nog in goede staat moeten zijn. Check ook de datum sticker van het vervangen van de distributieriem. Is deze vervangen terwijl de auto maar 3,5 jaar oud is en 60.000 km heeft gereden terwijl de onderhoudsinterval van de riem 6 jaar of 120.000 km is? Dan is er zeker iets aan de hand. Het is verstandig om de eigenaar te vragen of hij/zij hier een verklaring voor heeft en die kan onderbouwen met facturen.

Inspecteer of het interieur aansluit bij de gebruiksintensiteit


Stel je bent op zoek naar een jong gebruikte occasion met nog geen 20.000 kilometer op de teller. Dan mag je verwachten dat deze nog is voorzien van de originele banden. Immers, autobanden slijten niet binnen 20.000 kilometer. Hetzelfde geldt voor het interieur. Uiteraard kan er veel gedaan worden met poetsen. Maar na 20.000 kilometer moeten de pedalen en de zitvlakken (vooral bestuurder) nog als nieuw zijn.

Een ander voorbeeld is als de er bijvoorbeeld 60.000 kilometer op de teller staat. Het is dan onwaarschijnlijk dat de pedalen en/of de stoelen versleten zijn. Ga je een proefrit maken? Controleer dan of de tellerstand in het dashboard oploopt.

Eigenaren wisseling als indicatie


Wanneer een auto veel van eigenaar is gewisseld of de vorige eigenaar de auto op een buitenlands kenteken had, is de kans op fraude groter. Geef daarom de voorkeur aan een auto met weinig eigenaren en kies bij voorkeur ook voor een origineel Nederlandse auto. Let op, een import auto heeft vaak maar 1 eigenaar. Maar dat is alleen de eigenaarshistorie in Nederland. Voorgaande eigenaren in het buitenland worden niet getoond.

NAP gecontroleerd te koop aangeboden


Er zijn diverse websites waar je kan speuren naar een tweedehands auto waar de auto's NAP gecontroleerd worden aangeboden. Bij de advertentie op autotrack of marktplaats staat dan een groen vinkje en het NAP logo getoond. Dit is een soort gratis nap auto check, maar helaas is de betrouwbaarheid relatief laag. Let er goed op, dit logo is vernieuwd sinds 2014. Als het oude beeldmerk van de NAP pas wordt getoond is de website niet up to date of betreft het een niet rechtmatige vertoning van het logo.

Recent is nog gebleken dat er fraudeurs zijn die een manier hebben gevonden om op de verkoopwebsite een groen vinkje te tonen met een lage km stand, terwijl deze in werkelijkheid hoger ligt. Het is daarom belangrijk om te controleren of de stand in het dashboard overeenkomt met die op het certificaat en getoond in de advertentie.

NAP kilometerstand nog altijd een begrip


Hoewel het kilometerstand register door de RDW is overgenomen blijft de Stichting NAP een begrip. De RDW heeft er zelfs voor gekozen om op het tellerrapport het logo van de Nationale Autopas te tonen om aan te geven dat de tellerstand logisch is. De NAP is zodoende een keurmerk geworden op het RDW tellerrapport wat staat voor een betrouwbare en logische tellerstand.

Wanneer je een NAP keurmerk op het certificaat bij een auto dealer ziet staan, dan kun je deze nap controleren op juistheid. Dit kan bij de RDW op de website en is alleen mogelijk voor de zakelijke rapporten. Je kunt dan het rapportnummer intoetsen samen met het auto kenteken en krijgt dan te zien of je met een echt document van doen hebt of dat het een fraudeur is.

 

Extra Informatie