Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Minder schade bij auto's in de toekomst?
Het is misschien wel de grootste angst voor elke autobezitter, het oplopen van schade aan het voertuig. Het oplopen van schade zorgt niet alleen voor extra kosten, maar ook mogelijk voor het feit dat het voertuig naar de garage moet en er dus geen gebruik kan worden gemaakt van de auto. Ga je elke dag met de auto naar het werk, naar de supermarkt of gebruik je de auto om de kinderen af te zetten op school? Dan is dit wel een groot gemis. Gelukkig geven garages tegenwoordig tijdelijk leenauto's zodat je nog altijd gebruik kunt maken van een auto, maar helaas is dit vaak tijdelijk. Het opstellen van een schaderapport is voor de meeste schadeherstelbedrijven niet veel werk, maar liever wil je hier helemaal niks mee van doen hebben. Wil je te allen tijde gebruik kunnen blijven maken van je voertuig? Dan is het aan te raden dat je zo min mogelijk schade krijgt aan uw voertuig. Maar hoe kan het risico op het lopen van schade voorkomen worden? Welke hulpmiddelen kun je gebruiken om schade te beperken? Wat is het idee achter deze hulpmiddelen? Werken deze hulpmiddelen? De antwoorden op deze vragen kun je hieronder vinden, zodat je zelf het risico op schade kunt beperken. Afsluitend zetten wij deze hulpmiddelen in perspectief tot het kopen van een auto.
Inhoud artikel
Hoe kan ik zelf het risico op schade verminderen?
Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken om het risico op schade te beperken?
Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS)
Parking assist (PA)
Automatic Emergency Braking (AEB)
Lane Keep Assistance (LKA)
Wat is het idee achter deze hulpmiddelen en werken zij daadwerkelijk?
Moet ik nou wel of geen hulpmiddelen hebben in mijn voertuig?
Is de kans op een schadeauto kleiner wanneer met deze hulpmiddelen?
Hoe kan ik zelf het risico op schade verminderen?
Natuurlijk begint risicovermindering voor schade bij jezelf. Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat je voertuig altijd aan de geldende APK normen voldoet. Ook is het aan te raden om de op de gepaste tijden je zomer- en winterbanden te gebruiken. Dit om te voorkomen dat je, wanneer het wegdek glad is, je wegglijdt met je voertuig en zodoende ergens tegenaan botst waardoor je voertuig schade op loopt. Ook is het aan te raden om, bij hevige regenval, jezelf bewust te zijn van de werking van aquaplaning. Mocht je op de snelweg rijden, matig dan je snelheid en let goed op wat andere weggebruikers doen en hoe zij met deze omstandigheden om gaan. Ook is het ten zeerste aan te raden dat je niet de weg op gaat indien je onder invloed bent van middelen die je waakzaamheid en oplettendheid negatief beïnvloeden, zoals drugs of alcohol. Ondanks dat je toch alle nodige maatregelen neemt om zelf het risico tot schade te beperken, kan het altijd nog voorkomen dat er situaties ontstaan waardoor je toch schade op loopt. Echter zijn er tegenwoordig meer technologische ontwikkelingen waardoor je geholpen wordt in deze situaties. Deze zullen nu uiteengezet worden.
Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken om het risico op schade te beperken?
De huidige technologische hulpmiddelen welke je zelf kunt gebruiken om het risico op schade te verminderen, zijn onder andere de Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS), Parking Assist (PA), Automatic Emergency Braking (AEB) en Lane Keep Assist (LKA). Deze hulpmiddelen zullen kort uitgelicht worden, zodat je te weten komt wat deze hulpmiddelen doen en je de keuze kunt maken of je deze hulpmiddelen zelf wil gebruiken.
Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS)
De Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (ook wel afgekort als LCA/BLIS), is een systeem wat door vele autofabrikanten wordt toegepast in de modernere voertuigen. Dit systeem informeert de bestuurder bij de mogelijke gevaren die op kunnen treden bij het wisselen van een rijstrook op wegen met meerdere rijstroken. Dit systeem draagt hierdoor bij aan het vermijden van ongevallen en een bijdrage aan de verkeersveiligheid. Er zijn meerdere sensoren gemonteerd in het voertuig welke, op basis van radar, de omgeving van het voertuig monitoren. Dit gebeurt in de zogenaamde 'dode hoek' van het voertuig, zowel aan de bestuurders- als bijrijderszijde van het voertuig. Indien een ander voertuig zich binnen het radarveld van de sensor bevindt, zal het systeem dit opmerken. Het hangt af van welk merk voertuig je rijdt. Echter zijn er twee gebruikelijke toepassingen die toegepast worden. Dit kan door zowel het stuur van het voertuig te laten trillen, om je extra alert te maken op het feit dat er een voertuig bevindt naast jouw voertuig, waardoor je niet van rijbaan kunt wisselen. Een andere optie is dat er ledlichten gemonteerd zijn op de buitenspiegels. Indien een voertuig zich aan de desbetreffende zijde van je voertuig bevindt en u uw knipperlicht naar deze zelfde zijde gebruikt, gaan deze ledlampen aan de desbetreffende zijde hevig knipperen, om je er op te wijzen dat er een voertuig bevindt aan de zijde waarnaar jij je richting aan geeft. Echter is deze functie een waarschuwingssysteem en geen systeem wat je corrigeert indien een mogelijke situatie optreedt. Je blijft ten alle tijden verantwoordelijk om een correctie te maken indien nodig. Echter is dit systeem ook niet zonder beperkingen. Indien er sprake is van smalle straten waarbij u zeer dicht bij de rand rijdt, kan het systeem mogelijk denken dat dit een voertuig is en dan geeft het systeem een melding dat je op moet letten op een voertuig welke mogelijk dicht bij je in de buurt kan zitten. Ditzelfde kan ook optreden bij scherpe bochten waarbij een voertuig in een verdere rijstrook als gevaar wordt gezien, indien het systeem reageert op hoge of verspringende vangrails of anderen objecten en functiebeperkingen die optreden door verslechterde weersomstandigheden. Dit systeem kan je dus ondersteunen en waarschuwen, waardoor het risico op schade gelimiteerd wordt, maar dit geeft uiteraard geen garantie dat je geen schade rijdt.
Parking assist (PA)
De Parking Assist (PA) is tegenwoordig amper meer weg te denken uit de nieuwere modellen voertuigen. Dit hulpmiddel zorgt voor het gemakkelijker inparkeren van het voertuig. Door het toepassen van een grote hoeveelheid sensoren welke gemonteerd zijn aan de gehele buitenzijde van het voertuig, kan het voertuig zelf inschatten indien een parkeerplaats van voldoende grootte is om je voertuig hier te kunnen parkeren. Indien je in de buurt van je beoogde parkeerplaats staat, kunt je op de Parking Assist knop drukken. Hierdoor schakelt het Parking Assist systeem in. Het huidige systeem werkt nu door de draaibeweging van het stuur voor je over te nemen, waardoor je alleen nog maar hoeft te remmen of gas hoeft te geven. Dit systeem wordt alleen nog maar verder verbeterd, zodat je niet alleen achteruit met Parking Assist kunt gebruiken, maar ook fileparkeren en parkeren in steeds krappere ruimtes. Op het moment zijn er nog verdere ontwikkelingen met dit hulpmiddel, waardoor het in de toekomst zelfs mogelijk kan worden om het voertuig in te laten parkeren zonder dat de bestuurder aanwezig is in het voertuig. Het voertuig is dan zelf in controle over het remmen en het gas geven. Echter is dit systeem nog in ontwikkeling, waardoor het nog altijd benodigd is om zelf goed om je heen te kijken zodra jij je voertuig aan het parkeren bent.
Automatic Emergency Braking (AEB)
Het AEB systeem, wat staat voor het Automatic Emergency Braking systeem, welke helpt bij het opletten bij het afremmen van het voertuig. In mogelijke situaties waarbij het omringende verkeer afremt of plotseling to stilstand komt, herkent het voertuig deze vermindering in snelheid en zal het voertuig zijn snelheid aan zal passen om een mogelijke botsing the vermijden of te verzachten. Door met een lagere snelheid zal de impact namelijk een stuk minder zijn. Echter werkt het niet alleen bij vermindering van snelheid bij voorliggende voertuigen, maar ook indien er een fietser of voetganger onaangekondigd de weg over steekt en het voertuig aan de voorzijde zal passeren. Het voertuig zal ook in een dergelijke situatie hierop reageren en een remming inzetten. Het systeem schakelt enkel in als je zelf, als bestuurder zijnde, niet resoluut genoeg reageert op de vermindering van de snelheid van de andere weggebruikers. Het is dus eerder een back-up systeem indien u zelf niet adequaat reageert op een specifieke situatie. Indien het een dringende situatie betreft, zal het systeem je niet van te voren waarschuwen dat er een remming in werking zal treden. Indien het niet een dringende situatie betreft, dan zal je eerst gewaarschuwd worden. Dit gebeurt in de meeste gevallen door een geluidssignaal af te geven aan jou als bestuurder. Je hebt dan een korte periode om zelf adequaat te reageren op de huidige situatie. Mocht je zelf niet adequaat reageren, dan zal het voertuig zelf alsnog afremmen. Let echter wel op dat elk type voertuig verschillende toepassingen van dit systeem hebben. Elke toepassing waarschuwt je weer op verschillende manieren, dus is het advies dat je altijd op de hoogte bent van de verschillende toepassingen van dit hulpmiddel. Tevens is dit hulpmiddel echt een noodoplossing, vertrouw hierdoor echt primair op je eigen beoordelingen en alleen gebruik te maken van dit hulpmiddel in noodsituaties. Let ook op de werking van de sensoren beïnvloed kan worden door vervuiling van de sensoren door de weersomstandigheden of door een laagstaande zon.
Lane Keep Assistance (LKA)
De Lane Keep Assitance (LKA) helpt je om in uw huidige rijbaan te blijven tijdens het rijden. Dit systeem is gemaakt om u te waarschuwen tijdens het rijden in relatie tot uw positie op de huidige rijbaan. Indien u niet binnen de lijnen van uw huidige rijbaan blijft rijden, herkennen de sensoren van het voertuig dit en zullen zij je attenderen hierop via een trilling van het stuur of het tonen van een waarschuwing op uw dashboard. Het systeem is specifiek ontworpen voor wegen met meerdere rijbanen, zoals snelwegen. Het systeem kunt u ook zelf handmatig uitschakelen indien u wenst hier geen gebruik van te maken. Het systeem corrigeert je voertuig zodra je niet binnen een specifieke periode adequaat heeft gereageerd op de melding die het systeem aan je heeft gegeven. Het systeem werkt door camera's die gemonteerd zijn onder de buitenspiegels die de markeringen op de weg in de gaten te houden van de huidige rijbaan waar je op rijdt. Het wordt geschat dat in de Verenigde Staten 50 procent van alle frontale aanrijdingen mogelijk voorkomen kan worden. Voor Nederland zal dat niet veel anders zijn. Let wel op dat dit systeem is ontworpen ter ondersteuning en niet als systeem om volledig op te vertrouwen tijdens het rijden. Het zelfstandig opletten in het wegverkeer blijft leidend bij dit hulpmiddel.
Alle bovenstaande hulpmiddelen kunnen gebruikt worden om u te attenderen op mogelijke gevaarlijke situaties die op kunnen treden tijdens het deelnemen in het gemotoriseerde wegverkeer. Doordat deze systemen je meer alert in het verkeer kunnen laten maken op momenten wanneer het nodig is, waardoor het risico op schade aan je auto door een ongeval gelimiteerd kan worden. Het advies is echter wel om niet volledig op al deze moderne technologieën te vertrouwen. Vaak zitten er nog kinderziektes in deze ontwikkelingen en deze ontwikkelingen primair bedoeld zijn om je meer alert te maken in het verkeer, waar juist vaak veel mensen te veel gaan vertrouwen op deze hulpmiddelen en hierdoor juist minder alert in het verkeer zijn. Hierdoor zijn bovenstaande hulpmiddelen vaak ook gevreesd, omdat bestuurders hier vaak té erg op gaan vertrouwen zonder zelf de benodigde waakzaamheid te behouden welke benodigd is in het gemotoriseerde verkeer.
Wat is het idee achter deze hulpmiddelen en werken zij daadwerkelijk?
Uit onderzoek van branchevereniging Bovag, uitgevoerd door VMS Insight, is men tot de conclusie gekomen dat het rijden met de huidig beschikbare rijhulpsystemen daadwerkelijk leidt tot een forse vermindering in de hoeveelheid gereden schade. De bovengenoemde hulpmiddelen hebben de meest beduidende impact op de reductie van de opgelopen autoschade, volgens het onderzoek. De verzamelnaam van deze technische hulpmiddelen waarbij de bestuurder geassisteerd wordt door specifieke hulpmiddelen, zijn de Advanced Driver Assistance Systems, ook wel ADAS genoemd. Uit het onderzoek blijkt echter dat niet alle bestuurders van dergelijke voertuigen zich bewust zijn dat er ADAS systemen aanwezig zijn in het voertuig. Gezien niet elke fabrikant elk systeem op dezelfde manier toe past en omdat elk systeem van elke leverancier weer zijn eigen naam draagt, is dit voor de bestuurder nogal verwarrend. De bestuurder herkent niet de systemen die in het voertuig zitten, waardoor, indien de bestuurder ergens een waarschuwing voor ontvangt, deze niet exact weet welke handelingen verricht moeten worden om daadwerkelijk iets met de gegeven waarschuwing te doen. Uit eerdere onderzoeken, waaronder het onderzoek uitgevoerd door Automotive Insiders en bureau Oude Essink Business-advies, blijkt namelijk juist dat bestuurders welke ADAS systemen in hun voertuig hebben, vaker betrokken zijn bij schadegevallen in de periode 2011-2017. Gedurende het onderzoek werd het duidelijk dat slechts 24 procent van alle bestuurders waren voorgelicht over de ADAS systemen welke toegepast waren in hun voertuig, voordat zij hier schade mee reden. Hierdoor kwam het vaak voor dat bestuurders niet wisten wat zij met bepaalde meldingen, gegeven door het voertuig, aan moesten. Deze verwarring zorgde juist voor een verminderde oplettendheid in het verkeer en dus een verhoogd risico op een ongeval met schade.
Moet ik nou wel of geen hulpmiddelen hebben in mijn voertuig?
Officieel is het hebben van hulpmiddelen in het voertuig wettelijk niet verplicht, dus u hoeft geen hulpmiddelen in uw voertuig aanwezig te hebben. Het is uiteindelijk aan jou als bestuurder de keuze om een voertuig aan te schaffen waarbij deze ADAS systemen toegepast zijn. Mocht het je een veiliger gevoel geven tijdens het rijden, dan is het aan te raden om deze ADAS systemen te gaan gebruiken. Gezien de verschillende ADAS systemen ook uitgeschakeld kunnen worden, is het wel aan te raden om een voertuig aan te schaffen welke deze nieuwe technologische ADAS systemen ingebouwd zitten. Wel adviseren wij je dan wel om u goed te laten informeren over de werking van deze ADAC systemen, gezien onderzoek heeft aangetoond dat deze ADAS systemen alleen nuttig zijn indien de bestuurder op de hoogte is van de werking van de systemen.
Is de kans op een schadeauto kleiner wanneer met deze hulpmiddelen?
Ondanks de grote voordelen op de verkeersveiligheid blijkt door gebrekkige instructie of juist verminderde alertheid de kans dat een dergelijke auto een schadeauto is nagenoeg gelijk. Een mooi pakket aan software en veiligheidshulpmiddelen is dus zeker geen garantie voor een goede koop. Wij adviseren al onze bezoekers daarom om toch altijd kritisch te blijven. Een veilige auto is ëën, een goede koop van een auto zonder schadeverleden is te voorkomen met een schadecheck.