Welke belangrijke informatie kun je halen uit de import historie? Hierop gaan we dieper in op deze pagina. Wil je alvast weten of een auto is geimporteerd en vanuit welk land de auto is ingevoerd? De import historie van elke ingevoerde auto kan worden opgevraagt via onze
kentekencheck. Kies dan voor de "vorige eigenaren check". Daarmee krijgt u een overzicht van de vorige eigenaren en ziet u ook vanuit welk land een auto is geïmporteerd.
Waarom moet je letten op een import historie?
Een tweedehands auto kopen is risicovoller dan het kopen van een nieuwe auto, daarom is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie in te winnen over de auto waar u interesse in heeft. Één belangrijk punt is het achterhalen of een auto is geïmporteerd. En wanneer dit het geval is, vanuit welk land de auto afkomstig is. Er rijden in Nederland veel geïmporteerde auto's rond. Auto import is interessant door het ontbreken van de BPM-belasting die we in Nederland kennen op nieuwe auto's. Hierdoor zijn nieuwe auto's in het buitenland 40% goedkoper dan in Nederland. Na een paar jaar is het BPM-bedrag dat betaald moet worden wanneer een tweedehands auto naar Nederland wordt geïmporteerd flink gedaald. Hierdoor kan een tweedehands auto een stuk goedkoper worden aangeschaft in het buitenland zelfs na alle transportkosten en de rest BPM (resterende BPM-bedrag). Als dat zo is, waarom importeert dan niet iedereen? Dit komt omdat er naast de rompslomp die veel tijd kost nog een nadeel kleeft aan import auto's. De kans dat de kilometerstand is teruggedraaid is ontzetten hoog. In Nederland zijn we gewend dat de kilometerstanden regelmatig worden geregistreerd door garage bedrijven. Die doen dat bij elke APK-keuring en onderhoudsbeurt. Dit is zelfs wettelijk verplicht in Nederland. In Duitsland is dat niet verplicht waardoor de kilometerstand kan worden teruggedraaid zonder dat dit op zal vallen. Met dit simpele kunstje kan al snel duizenden euro's worden verdiend, waardoor heel erg veel auto's geen werkelijke kilometerstand meer hebben staan op de teller. En juist een aantal van de Duitse bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto's exporteren (en Nederlandse bedrijven die importeren vanuit Duitsland naar Nederland) houden zich bezig met deze frauduleuze manier van geld verdienen. Autoverleden deed enkele jaren geleden onderzoek naar het percentage auto's die uit Duitsland waren geïmporteerd met een teruggedraaide kilometerstand. Dit percentage lag op 60%. Een teruggedraaide teller heeft als nadeel dat de auto dus veel meer is versleten dan dat je verwacht waardoor er eerder onverwachte onderhoudskosten zullen zijn en de auto minder lang mee gaat dan verwacht. Het is niet zo dat auto's uit Duitsland vermeden moeten worden, maar wanneer je de risico's kent, weet je dat je bij interesse in een auto met een import historie uit Duitsland, goed op moet letten bij de bezichtiging. Voor import auto's uit andere landen geldt eveneens dat je beter op moet letten dan wanneer je een auto koopt die altijd in Nederland heeft gereden. Een uitzondering op deze regel is Belgische import. In België kent men de Carpass. Dit is een gelijkwaardig systeem aan het kilometerregistratie-systeem dat we in Nederland kennen. Een Belgische auto, kan met dezelfde zekerheid gekocht worden als een Nederlandse auto. Wel is het belangrijk dat u nog even de kilometerstand historie controleert in het CarPass systeem.
Vaak een import historie bij schade auto's uit de USA
Er worden regelmatig auto's met schade ingevoerd met het doel om deze na reparatie te verkopen op de Nederlandse markt. De reden hierachter is o.a. dat een auto met een schade historie in het land van herkomst geregistreerd staat in het systeem van de verzekeraars. In bijvoorbeeld de USA zijn deze schades ook door de particulier op te vragen middels een chassischeck. Hierdoor verkoopt een auto met schade minder snel of voor minder. Ook op Autoverleden.nl zijn de schades uit de USA op te vragen met onze
chassischeck. Veel mensen denken er in Europa niet aan om ook het verleden in de USA na te gaan. Veel weten niet eens dat de auto afkomstig is uit dat land. Wanneer je een tweedehands auto gaat kopen, met je bij een import historie uit de USA, controleren of het een ex-schade auto betreft.
Import Historie oldtimers
De oldtimer markt is een markt voor echte liefhebbers, daarom is het niet risicovoller om een oldtimer te kopen met een import verleden. De reden om een oldtimer te importeren ligt hem er niet in om de kilometerstand ongezien terug te draaien of om een schadeverleden te verbergen, maar omdat Nederland maar een klein land is, waardoor het aanbod oldtimers relatief klein is. Daarom wordt er vaak over de grens gekeken in de zoektocht naar een oldtimer. Een import historie natrekken kan bij oldtimers wel interessant zijn om te achterhalen uit welk land de auto komt uit interesse. Uiteraard geldt ook voor oldtimers net als bij elke auto dat het verleden in binnen en buitenland moet worden nagetrokken zodat je weet wat je koopt.