Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Import auto checken
Import auto checken? Bij autoverleden.nl kun je de historie van een import auto eenvoudig opvragen. Doe de kentekencheck en de VIN check bij ons op de website. Check of de auto geïmporteerd is ja of nee. Vraag het VIN nummer gratis bij ons op en check de historie van de auto in het buitenland voor import.
Steeds vaker zien wij dat er auto's worden geïmporteerd. Het aanbod op de Nederlandse markt is niet groot genoeg en de prijs/kwaliteit verhouding is in het buitenland beter. Omdat een auto invoeren soms wel wat werk is, blijven sommigen toch bij de Nederlandse markt. Dit betekent echter niet dat je geen buitenlandse auto's tegenkomt. Eigenaren van ingevoerde auto's zijn inmiddels toe aan een nieuwe, daarom zetten zij hun geïmporteerde auto te koop in Nederland. Het is voor jou belangrijk om altijd een import auto te checken om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt.
Inhoud artikel
Waarom import auto checken?
Welke informatie kan ik over een geïmporteerde auto verkrijgen?
Hoe check ik het verleden van een ingevoerde auto?
Waarom import auto checken?
Bij de koop van een auto in het buitenland kan er een hoop misgaan. Het is daarom van belang dat je bij de aankoop van een import auto altijd checkt. Er zijn twee scenario's waar je rekening mee moet houden. In het eerste scenario is de koper niet op de hoogte van de status van de auto. Het kan zijn dat inkoper wel een check heeft gedaan, maar dit is onvoldoende gedaan dus de grote problemen zijn nog niet aan het licht gekomen. De auto wordt gekocht en geïmporteerd. Na een tijdje komt hij/zij erachter dat de auto toch anders is dan in eerste instantie werd gedacht. Het voertuig komt vervolgens te koop te staan. Om te voorkomen dat jij dezelfde fout maakt als de huidige eigenaar doe je altijd een kenteken en/of VIN (Voertuig Identificatie Nummer) -check.
In het tweede scenario weet de koper precies wat er aan de hand is met de auto. Het voertuig wordt dan ook gekocht om deze vervolgens weer door te kunnen verkopen. Deze doorverkoop gebeurt natuurlijk het liefst aan iemand die niet weet wat er allemaal met de auto aan de hand is. Na het importeren van de auto, voltooit de eigenaar de betalingen bij de RDW en de BPM, hierna wordt de auto direct te koop gezet. Deze eigenaar heeft de auto dus niet lang in bezit. Om te voorkomen dat je wordt opgelicht is het belangrijk dat je een check doet. Zo verkrijg je alle informatie die er is over de auto om een goede keuze te kunnen maken bij de aankoop van een geïmporteerde auto.
Welke informatie kan ik over een geïmporteerde auto verkrijgen?
Met behulp van het kenteken of chassisnummer kun je een check uitvoeren. Je krijgt hierbij een rapport waarin we de verschillende gegevens van de auto op een rij hebben gezet. Hieronder hebben wij op een rij gezet wat u in het rapport kunt verwachten.
De standaard autogegevens
De standaard gegevens van de auto staan in het rapport uitgebreid beschreven. Het gaat om specificaties van het voertuig als het merk en model. Verder staat er motorgegevens (inhoud en vermogen) en prestatie cijfers.
Naast de autogegevens die voor elk model hetzelfde zijn, staat er in het rapport uiteraard ook informatie over deze specifieke auto. Zo zijn de data van eerste inschrijving en de afloop van de APK bekend. Daarnaast krijg je zelfs informatie over de resultaten van alle APK-keuringen die de auto heeft ondergaan.
Het schadeverleden + foto's
Helaas wordt er ook in het buitenland flink gefraudeerd met schadeauto's. Voertuigen die betrokken zijn geweest bij een ongeluk en schade hebben opgelopen worden goedkoop opgekocht door handelaren. Deze handelaren repareren deze auto's op een goedkope en daarmee slechte manier. De kopende partij weet dit niet en ziet een optisch goed voertuig. Het is daarom belangrijk om een import auto altijd te checken op een schadeverleden. In het rapport wat je ontvangt na een kenteken en/of chassisnummercheck staat het volledige schadeverleden en eventuele foto's.
Klopt de kilometerstand
In Nederland zien we veel fraude met kilometerstanden. Met behulp van een boor of simpele software wordt de kilometertellerstand teruggedraaid. Auto's met lage tellerstand leveren meer op, dit is voor handelaren dus een makkelijk manier om snel meer waarde aan de auto te geven. Deze manier van frauderen vindt ook plaats in het buitenland. Controleer daarom altijd voordat je een import auto koopt of de kilometerstand klopt. Je vult bij de aanvraag van de check de stand van de kilometerteller in zoals deze op dat moment is. Met behulp van de database waar alle onderhoudsbeurten in staan kunnen wij aangeven of deze kilometerstand juist is.
Wie zijn de vorige eigenaren
Aan de hand van eigenarenhistorie kun je veel informatie vergaren. Is een auto meerdere malen per jaar van eigenaar gewisseld? Dan is er een grotere kans dat er iets mis mee is, waardoor de eigenaar er snel weer vanaf wilde. Met een check kun je in kaart brengen hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. In het rapport zetten wij ook wat voor soort eigenaar dit is geweest, een particulier of een handelaar. Als het een handelaar is, dan wordt er ook aangegeven of dit een erkend bedrijf is. Per periode van eigendom is verder beschreven hoeveel dagen de auto in bezit is geweest.
Is de auto gestolen?
Als criminelen een auto stelen, dan willen ze er zo snel mogelijk vanaf. Om dit voor elkaar te krijgen wordt de auto soms voor weinig geld doorverkocht aan een onwetende koper die de auto vervolgens importeert. Als je een gebruikte auto koopt, dan wil je natuurlijk dat dit geen gestolen voertuig is. Met behulp van een import auto check kun je nagaan of je op het punt staat om een voertuig te kopen die staat geregistreerd staat als gestolen. Wij duiken verschillende databases in om opzoek te gaan of het kenteken en/of VIN-nummer hierin staat.
Als een auto is gestolen kan deze worden omgekat of gekloond. Bij een omgekat voertuig wordt er gebruik gemaakt van een wrakauto. Het chassisnummer wordt uit deze auto gehaald om deze vervolgens de installeren in een nog rijdende auto. Op de manier verandert het gestolen voertuig (wat te herkennen is aan het chassisnummer) in een legale auto. Dit is natuurlijk hartstikke illegaal.
Bij het klonen van een auto wordt een nog rijdende auto als voorbeeld gebruikt. Alle eigenschappen van dit voertuig, model, kleur, chassisnummer maar ook het kenteken en het kentekenbewijs worden gekopieerd naar een andere auto. De voertuigen zijn nu identiek. Dit betekent dat de kloon geen verzekering en belasting betaald (dit doet het origineel namelijk al). Gekloonde voertuigen zijn lastig te herkennen. Vaak kom je er pas achter als de eigenaar van het origineel een boete krijgt van een verkeersovertreding die jij hebt begaan. De politie zal dan in samenwerking met de RDW contact opnemen.
Hoe check ik het verleden van een ingevoerde auto?
Het verleden van een ingevoerde auto checken is snel en eenvoudig. Via de onze site kun je het kenteken en/of het chassisnummer invullen. Na het invullen van deze gegevens stellen wij een rapport op waarin alle informatie staat over het voertuig.
Het huidige Nederlandse kenteken gebruiken voor de controle
Het Nederlandse kenteken wat nu op het voertuig zit kan gebruikt worden om alle informatie op te vragen van de periode dat het voertuig zich in Nederland bevindt. Alle gegevens worden in Nederlandse databases opgeslagen aan de hand van het kenteken. De kentekens die het voertuig heeft gehad in het buitenland zijn niet bekend bij de Nederlandse instanties. Voor alle informatie over de auto in het buitenland is het chassisnummer, ofwel VIN nodig.
Waar zit het VIN nummer op het voertuig?
De naam 'chassisnummer' verklapt al een beetje waar je het nummer kunt vinden. Vaak slaat de fabrikant het nummer op het chassis, of het wordt op een plaatje geslagen wat vervolgens wordt bevestigd op het chassis. Het VIN is een code die bestaat uit 17 tekens (letters en cijfers). Deze codering is voor elk voertuig uniek, dit brengt als voordeel mee dat alle gegevens van een auto te linken zijn aan dit nummer. Deze gegevens worden namelijk opgeslagen in grote databases.
Andere plekken waar het VIN kunt vinden zijn op het kentekenbewijs (vergelijk deze altijd met het fysieke nummer op de auto!), maar ook op een sticker onder de laadvloer. Als je een Volkswagen, Seat of Skoda rijdt, dan is het nummer zelfs te vinden in de voorruit.
Het chassisnummer achterhalen op kenteken
Op het moment dat een voertuig wordt ingevoerd, moet het langs de RDW om het op kenteken te laten zetten. De RDW voert altijd een check uit bij de auto om alle gegevens in orde te maken en het kentekenbewijs compleet te maken. Tijdens deze check wordt uiteraard ook het chassisnummer gecontroleerd, dit wordt vervolgens gekoppeld aan het kenteken. Op onze site kun je met behulp van het kenteken gratis het chassisnummer opvragen.Het chassisnummer gebruiken voor de buitenlandse check
Waar je voor de informatie van de auto in de tijd dat deze in Nederland is op kunt vragen aan de hand van het kenteken, moet je voor buitenlandse informatie het chassisnummer gebruiken. Eigenlijk is er geen verschil tussen een kentekencheck en een VIN-check. Je krijgt bij een chassisnummercheck alleen de informatie en het verleden van de auto in het buitenland extra.