Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Wat valt er precies onder total loss autoschade?


Ongelukken in het verkeer komen dagelijks voor. Soms wordt de auto na het ongeluk zelfs total loss verklaard. Dit wordt gedaan wanneer de schade dusdanig ernstig is dat reparatie van het voertuig te duur of onmogelijk is. Alsof een ongeluk niet erg genoeg is, brengt de afhandeling van de schade voor veel auto eigenaren vragen met zich mee. Wij gaan ons best doen al deze vragen bij je weg te nemen.




Schade gereden met je auto - Wat nu?


Een ongeluk zit in een klein hoekje, je gaat ervan uit dat het jou niet overkomt en toch gebeurt het. Afhankelijk van de snelheid waarmee het ongeluk gebeurt en de locatie van de schade/ impact kan de ernst van de schade worden geïnventariseerd.

De meest voorkomende ongeval schade heeft betrekking tot de bumpers, daar zijn ze immers voor. Als de impact van de schade aan de bumper niet groot is geweest en zich heeft beperkt tot de bumper en niet is doorgezet naar het chassis, dan spreken we over lichte schade. Deze schade is eenvoudig te herstellen of op te lossen middels het vervangen van de bumper. Wanneer de impact van het ongeval groot is zal de schade vele malen ernstiger uitvallen. De kans is dan groot dat het voertuig total loss wordt verklaard omdat de herstelkosten niet opwegen tegen de waarde van de auto. Voor jou als eigenaar heeft dit serieuze gevolgen, nog maar te zwijgen over de hele afhandeling met de verzekeraar en de discussie over aansprakelijkheid.

Is de schade ernstig? Dan kan een auto economisch - of technisch total loss worden verklaard. Hieronder leggen we uit wat deze definities van 'total loss' betekenen. Lees ook: risico van autochade onderling regelen

Economisch total loss


Wanneer een voertuig economisch total loss verklaard is, houdt dit in dat de schade van het voertuig zo hoog is dat repareren volgens de verzekeraar of het schadeherstelbedrijf geen zin meer heeft. Technisch gezien is het mogelijk om het voertuig te repareren, maar de reparatiekosten zullen hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. De kosten die je zal moeten maken staan dus niet in verhouding met de waarde van de auto. Het zal je dus niet verbazen dat een oudere auto eerder economisch total loss zal worden verklaard dan een nieuwere wagen.

Een voorbeeld uit de praktijk - Economisch total loss


De dagwaarde van het verongelukte voertuig was vóór het ongeval € 10.000, -. Na het ongeval is de waarde van de schadeauto € 3000,-. Dit noemt men ook wel de restwaarde. Je komt uit op een verschil van € 7000,-. Als de reparatiekosten van de autoschade hoger zijn dan dit verschil, dan wordt het voertuig economisch total loss verklaard.

Nadat de auto economisch total loss is verklaard heb je een aantal opties:

-          De auto voor een deel laten repareren, zodat je wel kan doorrijden.
-          Doorrijden met de auto, ondanks de opgelopen schade (als dit kan).
-          De auto verkopen aan de hoogste bieder*. Dit kan een autosloop zijn of een handelsonderneming die zich bezighoudt met handel in schadeauto's.

*let op: je dient een vrijwaringsbewijs voor de verkochte auto te hebben zodat de verzekering van het voertuig kan worden stopgezet.

Technisch total loss


Wanneer er van technisch total loss gesproken wordt is de schade niet meer te herstellen. Wanneer een auto technisch total loss wordt verklaard is dit meestal doordat het chassis ernstig vervormd/ beschadigd is geraakt of de carrosserie niet meer te herstellen/ vervangen is. Andere oorzaken van een technisch total loss verklaring zijn water- en brandschade. Zeker wanneer een auto volledig onderwater heeft gestaan of volledig is afgebrand kun je eigenlijk niks meer met het voertuig.

Wanneer het voertuig technisch total loss verklaard is door de schade-expert, kan er niet meer in de auto gereden worden. Als de hulpdiensten bij het ongeval/ de schademelding zijn ingeschakeld zal een WOK-melding worden. Als eigenaar heb je weinig opties met je voertuig, je kunt hem alleen nog aanbieden aan de sloop of een schadehandelaar. Om meer financiële schade te voorkomen moet je de auto zo snel mogelijk verkopen, vrijwaren (met vrijwaringsbewijs) en je verzekering stopzetten. De wegenbelasting stopt automatisch als de auto is overgeschreven. Afhankelijk van je verzekering en de aansprakelijkheid dien je hier zelf of de verzekering zorg te dragen voor de verkoop van het wrak.

Verklaring schade-expert


Voordat een voertuig voor de verzekering total loss verklaard kan worden, dient er een expert geraadpleegd te worden. Deze schade-expert wordt door de verzekeraar ingeschakeld. De expert stelt de dag- en restwaarde van de auto vast. En zal vervolgens een schadeinventarisatie maken. Dit kan in overleg worden gedaan met een schadeherstelbedrijf als het een twijfelgeval is, anders zal de expert zelf de knoop doorhakken. Op basis van deze bevindingen zal worden gekeken of de auto total loss verklaard moet worden.

Wanneer je het niet eens bent met de uitkomst van het onderzoek, kan je een andere expert inschakelen voor een second opinion. Deze zal opnieuw een onderzoek uitvoeren en kan mogelijk een andere uitspraak doen.

Ben jij verantwoordelijk voor de schade en wordt niks door de verzekering vergoed? Dan kun je jouw auto het beste laten afslepen naar een herstelbedrijf. Zij kunnen je dan een offerte geven en adviseren over eventuele vervolgstappen en keuzes.

Verzekeringen bij total loss


Afhankelijk van je aansprakelijkheid en verzekering zal de schade vergoed worden door jouw autoverzekering of die van de aansprakelijke partij. De schade wordt altijd in geld uitgekeerd, je kunt dan zelf het herstelwerk laten uitvoeren of in geval van een total loss verklaring een nieuwe auto gaan uitzoeken. Afhankelijk van je verzekering zal je de dagwaarde, aanschafwaarde of nieuwwaarde uitgekeerd krijgen. Wanneer een voertuig economisch total loss verklaard is zal de verzekering de dagwaarde min de restwaarde uitkeren. Je kan dan zelf kiezen wat je met het wrak doet, misschien kun je er nog wel mee doorrijden?

Zoals je merkt en wellicht al wist is een goede autoverzekering van groot belang. Hieronder vatten we nog even kort samen welke verzekeringen er zijn en wat je daarvan mag verwachten.

Allrisk verzekering


Deze verzekering is het meest dekkend. Hierbij wordt de schade vergoedt wanneer het ongeluk je eigen schuld of die van de tegenpartij is geweest. Dit geldt niet wanneer je als bestuurder onder invloed bent geweest tijdens het ongeluk.

WA beperkt cascoverzekering


Deze verzekering wordt ook wel de WA+ verzekering genoemd. In een aantal gevallen vergoedt deze verzekering een total loss auto. Dit wordt gedaan bij waterschade, brandschade of vernieling. In andere situaties gelden dezelfde regels als bij de WA-verzekering.

WA-verzekering


Bij een WA-verzekering wordt alleen de schade vergoedt die jij bij de andere partij veroorzaakt hebt. Je kunt de schade bij de tegenpartij verhalen wanneer deze het ongeluk veroorzaakt heeft. Als je zelf het ongeluk veroorzaakt hebt, krijg je niets vergoed.