Kenteken natrekken
Voer een kenteken in:
Chassisnummer
Het voertuigidentificatienummer (VIN) of chassisnummer is de unieke code die alle voertuigen moeten hebben voor op de openbare weg. Het is als het ware de vingerafdruk van een voertuig. In Nederland is het chassisnummer gekoppeld aan het kenteken. Dit nummer het belangrijkste identificatie gegeven van een voertuig. Het is daarom is het, zeker bij import auto's, enorm belangrijk te begrijpen hoe dit nummer je kan helpen om een miskoop te voorkomen.
Op deze pagina leggen wij uit welke voertuighistorische informatie je over een voertuig kunt achterhalen op basis van het chassisnummer. Wij vertellen je op welke locaties op het voertuig je naar dit nummer kunt zoeken en hoe het nummer is opgebouwd.
Inhoud artikel
Auto importeren? Doe de chassisnummercheck!
Waar vind ik het chassisnummer?
Waar staan de tekens van het VIN nummer voor?
Problemen met het chassisnummer
Pas op dat je geen omgekat of gekloond voertuig koopt
Auto importeren? Doe de chassisnummercheck!
Het importeren van een auto heeft vele voordelen, zo kan het bijvoorbeeld goedkoper zijn dan het kopen van een Nederlandse auto. Helaas brengt het importeren van een auto ook risico's met zich mee. Vooral het schadeverleden (om de BPM te ontduiken), kilometerstanden, eigenarenhistorie en de betrouwbaarheid van de handelaar zijn in het buitenland lastiger na te gaan dan bij het kopen van een auto hier in Nederland. Met een normale kentekencheck kun je helaas geen gegevens opvragen voor een buitenlands voertuig omdat het geen Nederlands kenteken is. Wat wel goed werkt is de import auto check van Autoverleden. Door middel van een chassischeck krijg je direct een rapport met alle gegevens over de auto. Er kan namelijk een hoop worden veranderd aan een auto tijdens het gebruik, maar het chassisnummer blijft altijd hetzelfde. Deze staat immers geslagen of gegraveerd in het chassis van de wagen.
Welke gegevens krijg je uit een chassisnummer check?
• Het schadeverleden van de auto
• De kilometerstand
• Eventuele foto's van schade
• Of de auto geregistreerd staat als gestolen
• Eventuele informatie over de vorige eigenaren
• Belangrijke technische voertuig data
Een chassisnummer check wordt ook wel een importcheck genoemd omdat het by-far de beste manier is om alle gegevens van de auto te achterhalen. Over auto's die al geïmporteerd zijn, is vaak weinig bekend. Handelaren weten dit en maken hier vrolijk gebruik van door auto's die ernstige schade hebben gehad door te verkopen als prima auto's. Daarnaast is het ook makkelijk om de kilometerstanden terug te draaien, het is bij import auto's immers lastig om dit te controleren (behalve met de chassisnummer check natuurlijk).
De hoeveelheid en de dekking van deze gegevens verschilt per land. Het schadeverleden en of de auto gestolen is, kun je meestal wel achterhalen met een chassisnummer check. De andere gegevens zijn niet altijd beschikbaar.
De landen waar de Autoverleden chassisnummer controle informatie over geeft zijn:
• USA
• Duitsland
• Nederland
• België
• Noorwegen
• Denemarken
• Zweden
• Frankrijk
• Oostenrijk
• Zwitserland
• Hongarije
• Tsjechië
Waar vind ik het chassisnummer?
Het chassisnummer is op meerdere plekken in en om de auto te vinden. Hieronder een overzicht van de meest gebruikte locaties voor het plaatsen van dit nummer:
- Op het kentekenbewijs onder het kopje 'voertuigidentificatienummer'
- Onder de motorkap, vaak bij de veerpoot op een sticker
- Onder de laadvloer, op een sticker
- In de vooruit bij de ruitenwissers
- In de deurpost
Waar staan de tekens van het VIN nummer voor?
Een VIN-nummer bestaat uit 17 tekens. Deze tekens zijn allemaal gekoppeld aan een de eigenschappen van het voertuig die het uniek maken.
De eerste drie cijfers vormen het WMI. Dit staat voor World Manufacturer Identification. Een fabrikant die minder dan 1000 voertuigen per jaar maakt gebruik van een 9 als derde cijfer. Voorbeelden hiervan zijn Bugatti en Koenigsegg. Dit zijn fabrikanten van de snelste auto's ter wereld met prijskaartjes van boven de miljoenen euro's. Fabrikanten die meer dan 1000 voertuigen per jaar produceren hebben een driecijferige code die geen 9 mag hebben aan het einde. Zo is Porsche bijvoorbeeld WP0, Volkswagen is WVW en Peugeot is VF3.
Cijfers 4 t/m 9 zijn het VDS, Vehicle Description Section. Aan de hand van deze cijfers worden de basale eigenschappen van het voertuig weergegeven. Zo heeft de 2007 Corvette een U als deze een 6.0L motor heeft en een E als dit een 7.0L is
De laatste 9 cijfers lopen van 10 tot 17 en zijn het VIS, Vehicle Indicator Section. De fabrikant gebruikt deze cijfers om individuele voertuigen te identificeren. Een paar cijfers staan vast, anderen worden overgelaten aan de fabrikant zelf. Cijfer 10, staat voor het modeljaar en cijfer 11 is de fabriekscode, deze staan vast. Cijfers 12 tot 17 zijn het volgnummer, dit mag de fabrikant zelf bepalen. Vaak wordt dit gedaan volgens een vast schema en niet random.
Problemen met het chassisnummer
Omdat het chassisnummer een soort vingerafdruk is van een voertuig is het van uiterst belang dat deze te allen tijde goed leesbaar is. Als dit niet het geval is dan loop je het risico dat je voertuig geen geldig voertuig meer is. Deze mag dan niet meer de openbare weg op. Door schade na een ongeluk of door roest kan het chassisnummer volledig of voor een deel onleesbaar worden. Dit betekent dat het volledige nummer opnieuw moet worden ingeslagen. De enige instantie die dat in Nederland mag doen is de RDW.
Voordat er een nieuw nummer wordt ingeslagen moet de RDW eerst uitzoeken welk nummer er bij het voertuig hoort. Zo'n identiteitsonderzoek vindt plaats op een keuringstation van de RDW. Als de RDW het voertuig niet kan identificeren, dan kunnen zij weigeren om het chassisnummer in te slaan. Helaas betekent dit dat het voertuig niet meer op de openbare weg mag.
Pas op dat je geen omgekat of gekloond voertuig koopt
Zelfs bij origineel Nederlandse voertuigen, hoewel de kans nog groter is nog import auto's, kan het zijn dat je wordt opgelicht en ongemerkt een gestolen voertuig koopt. Voertuigen kunnen omgekat of gekloond worden waardoor je op het oog een nette auto koopt en in werkelijkheid een ander voertuig/chassis in bezit krijgt.
Bij omkatten worden de identiteitskenmerken en het chassisnummer van bijvoorbeeld een wrak overgezet op een identiek ander voertuig. In de meeste gevallen is dit voertuig gestolen. Resultaat is dat het gestolen voertuig volledig van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn terwijl deze onder een andere identiteit voort wordt gebruikt. Koop je een dergelijke auto en komt aan het licht dat dit het geval is dan zal er een flink onderzoek worden gestart. De enige manier om uit te sluiten dat een auto omgekat is, is door controle van alle eigenschappen van het chassisnummer en deze af te zetten tegen het voertuig dat voor je staat. Vervolgens check je waar het chassisnummer hoort te zitten en ga je alle locaties af om te zien dat het nummer op die plek aanwezig is en je geen knoeiwerk kunt constateren.
Een gekloonde auto is een kopie. Een auto neemt middels criminele handelingen de identiteit over van een andere auto. Chassisnummer en kentekenplaten worden vervalst of gestolen en op het identieke voertuig gezet. Ook de kleur van de auto moet overeenkomen of wordt aangepast. Met een gekloonde auto is het wachten tot de problemen komen. Want rijd jij een boete met je gekloonde auto of is jouw auto gekloond? Dan komt de boete bij de andere partij of juist onterecht bij jou terecht. Is het sprake van klonen? Meldt dit altijd bij de RDW en/of doe aangifte bij de politie.
Komt het nummer niet overeen met de informatie op de kentekencard of is er een verandering doorgevoerd? Meldt dit dan altijd bij de RDW. Waar dit nummer te vinden is, verschilt per voertuig.