Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

Auto importeren uit Duitsland


De laatste jaren neemt het aantal geïmporteerde auto's vanuit Duitsland flink toe. Jaar na jaar worden er weer records gebroken op het gebied van auto's invoeren. De aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto in Nederland is gewoonweg te duur voor veel mensen. Naast handelaren en tussenpersonen gaan ook steeds meer particulieren de grens over. Je kan hier nu direct een Duits chassis nummer controleren.




Waarom zou ik in Duitsland een occasion kopen?


De manier waarop er in Duitsland met auto's wordt omgegaan is anders dan in Nederland. Op de Nederlandse markt zijn vooral oude leaseauto's beschikbaar. Dit heeft als grote nadeel dat deze modellen bijna niet voorzien zijn van opties. Opties betekenen namelijk een hoger maandbedrag wat je moet betalen voor de lease. Als de lease is afgelopen komt de wagen op de tweedehandsmarkt terecht. In Duitsland zijn er veel minder leaseauto's die op de markt te verkrijgen zijn. Naast het feit dat de auto's dus luxer en voller zijn uitgevoerd, worden de wagens ook beter onderhouden. Wanneer je een voertuig leaset, ben je er minder zuinig op dan als het jouw eigen auto is.

We zien dat de voertuigen in Duitsland kwalitatief beter zijn dan hier in Nederland. Je zou dan verwachten dat de prijzen misschien wat hoger zouden zijn, maar niks is minder waar. Een scherp geprijsde occasion uit Duitsland is tot wel 30% goedkoper dan de Nederlandse tegenhanger. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je nog extra moet betalen om het voertuig in Nederland in te voeren.

Duitsland is vele malen groter dan Nederland, dit heeft als simpel gevolg dat het aanbod tweedehandsauto's ook stukken groter is dan hier. Op de grootste occasionsite van Duitsland staan op dit moment ruim 1.500.000 auto's te koop. Dit grote aanbod betekent dat er veel concurrentie is, wat dan weer leidt tot een lagere aankoopprijs. Naast het grote aanbod zien wij ook dat de gemiddelde autoleeftijd van de Duitse markt een stuk lager ligt. Je vindt tot wel drie keer zoveel wagens van 5 jaar oud met 80.000km op de teller in Duitsland dan in Nederland.

Auto invoeren uit Duitsland


Er een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je een auto daadwerkelijk wilt gaan importeren vanuit Duitsland. Ten eerste is het transport belangrijk. Er zijn hier een paar opties voor. Je kunt de auto zelf naar Nederland rijden of je huurt een importbedrijf in. Als je zelf gaat rijden, let dan goed op. Je mag in Nederland als Nederlands inwonende niet in een voertuig rijden met een buitenlands kenteken. Tot de grens mag je met het Duitse kenteken rijden, maar bij de grens moet er een ander kenteken op. Het probleem hier, is dat je nog geen NL-kenteken hebt, je moet dus een eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Met dit eendagskenteken mag je alleen de kortste weg naar een RDW-keuringsstation rijden om de auto daar op kenteken te laten zetten.

De andere optie is om het transport uit te besteden aan een importbedrijf. Zij zullen voor jou de auto naar een RDW-keuringsstation brengen om deze een nieuw kenteken te geven. Het voertuig gaat mee op een vrachtwagen en is meteen allrisk verzekerd. Dit kost je gemiddeld iets minder dan € 300,-.

Bij de RDW wordt een proces van doorlopen voordat je de auto weer mee kunt nemen naar huis. Als eerste wordt de auto geïdentificeerd. Er worden meerdere dingen gecontroleerd, zoals de autopapieren, de motor en het chassis. Alle gegevens van de auto worden genoteerd en toegevoegd aan de RDW-database en het kentekenregister. Vervolgens wordt de auto op jouw naam gezet, je hebt hiervoor een identificatiebewijs nodig als een paspoort of een rijbewijs. Als laatste wordt er een APK-keuring uitgevoerd indien dit nodig is. Dit hangt ervan af of de Duitse keuring nog geldig is, je hebt hier de officiële keuringspapieren voor nodig.

4 dingen die je moet weten over het invoeren van een Duitse occasion


1.     BPM berekenen voor een importauto


Bij het invoeren van je Duitse occasion moet je BPM betalen. BPM is de aanschafbelasting die je normaal gesproken betaald bij de aankoop van een nieuwe auto. Hoewel het nu om een tweedehandsauto gaat is het een nieuwe auto in Nederland. Voor een nieuwe auto moet je het BPM-tarief betalen zoals dat er staat voor het jaar van aankoop. Bij de invoer van een import auto betaal je het laagste BPM-tarief wat er is tussen de datum van eerste inschrijving en die van de dag van de BPM-aangifte.

2.     Welke documenten heb je nodig


Er zijn twee documenten die verplicht zijn om een auto vanuit Duitsland te kunnen importeren.
-         Fahrzeugschein (teil 1)
o Dit is deel 1 van het Duitse kentekenbewijs. Op dit document staan de meeste autogegevens, als het chassisnummer, gewicht en CO2-uitstoot.

-          Fahrzeugbrief (teil 2)
o Het tweede deel van het Duitse kentekenbewijs is de grootte van een A4 papier. Op dit document staan de gegevens over de onder meer de tenaamstelling. Daarnaast staan er ook wat autogegevens op, maar dan op een beknopte manier beschreven.

Naast de bovenstaande verplichte documenten is er een drietal documenten die handig zijn om bij je te hebben.
-         De factuur of koopovereenkomst
-         Het geldige keuringsrapport HU/AU. Dit is de Duitse variant van een APK-keuring. Als deze keuring nog geldig is als de auto op kenteken wordt gezet bij de RDW dan is er geen APK-keuring nodig.
-         Certificaat van Overeenstemming (het bewijs van typegoedkeuring), CVO. Dit document staat in Duitsland als bekend als COC of EWG übereinstimmungbescheinigung.

3.     Let op kilometerstandfraude


Fraude met kilometerstanden is een veel voorkomend probleem bij de verkoop van tweedehandsauto's. Bij nieuwere auto's maken verkopers gebruik van software om de stand terug te draaien. Bij oudere auto's wordt een boor gebruikt om de mechanische teller handmatig te beïnvloeden. De reden dat dit gebeurt is simpel. Een lagere stand op de teller betekent een hogere waarde van de auto en omdat dit een simpel trucje is levert dit gemakkelijk extra winst op voor de verkoper. Een teruggedraaide kilometerstand is ook gevaarlijk. De auto is namelijk meer versleten dan de onwetende koper denkt wat betekent dat ze meer risico lopen op onderdelen die de geest geven.

In Duitsland is er geen NAP zoals wij deze in Nederland kennen. Je kunt dus niet de kilometerstand zomaar checken bij een overheidsorgaan. Wat wel mogelijk is, is om de kilometerstand te controleren aan de hand van het chassisnummer. Een chassisnummercheck maakt gebruik van de kilometerstanden die zijn doorgegeven tijdens onderhoudsbeurten om een schatting te maken van de tellerstand zoals deze nu zou zijn. Deze schatting wordt vergeleken met de tellerstand die je hebt ingevuld zoals deze op dat moment is.

4.     Controleer de onderhoudsgeschiedenis en schadeverleden


Naast fraude met de kilometerstand wordt er helaas ook fraude gepleegd met schadeauto's. Dit zijn auto's die na een ongeluk schade hebben opgelopen die goedkoop is weggewerkt. Visueel is er niks mis mee maar eigenlijk is de auto nog steeds ernstig beschadigd. Verkopers verbergen schade graag omdat schadegevallen de waarde omlaaghalen. Deze schadeauto's worden vaak voor een verdacht lage prijs verkocht, zo kun je ze dus ook voor een deel herkennen.

Het is belangrijk dat je altijd checkt of een auto verborgen schade heeft. Ook dit kun je doen met behulp van een onze Duitse kenteken check. De check loopt alle onderhoudsbeurten langs die de wagen heeft ondergaan om opzoek te gaan naar schade. Als het voertuig schade heeft gehad, dan wordt dit in het rapport aangegeven. Er worden zelfs foto's toegevoegd van de schade als deze zijn gemaakt. Controleer naast de check zelf altijd de auto zelf ook nog, als je het gevoel krijgt dat er iets niet klopt dan kom je daar op tijd achter.