Kenteken natrekken
Auto importeren
Als je een tweedehandsauto wil kopen, dan behoort importeren vanuit het buitenland tot één van de opties. Importeren heeft een hoop voordelen ten opzichte van het kopen van een tweedehands in Nederland. Wij vertellen je precies wat deze voordelen zijn, laten je zien dat het invoeren van een auto lang niet zoveel gedoe is als je wellicht denkt en geven je inzicht in de bijkomende risico's, randzaken en importkosten.
Inhoud artikel
Waarom een auto importeren?
BPM voordeel bij importeren van een occasion
Uit welk land een auto invoeren?
Welke websites kun je gebruiken voor het vinden van een occasion in het buitenland?
Hoe omgaan met garantie?
Wat moet je regelen bij het invoeren van de auto?
BPM afdragen
Hoe organiseer je het transport?
Waarom een auto importeren?
Ondanks het feit dat er in Nederland genoeg occasions worden aangeboden, wijken er steeds meer particulieren en bedrijven uit naar import. Niet voor niets, want het invoeren van een auto kent veel voordelen. Enige nadeel is wel dat de auto altijd een import auto zal blijven, hoewel dit tegenwoordig steeds minder een bezwaar is.
Dat invoeren vanuit het buitenland in populariteit blijft toenemen heeft voornamelijk te maken met het beperkte aanbod van relatief jonge occasions in de hatchback en SUV uitvoeringen in Nederland. Doordat de vraag naar deze modellen hoog is en het aanbod laag, zijn de prijzen in Nederland verhoudingsgewijs hoog. In het buitenland, neem als voorbeeld onze Duitsland, zijn deze modellen in de jongere bouwjaren ruimschoots beschikbaar. Je hebt hierdoor meer keuze in kleuren, uitvoeringen en conditie. Dit heeft als voordeel dat de prijzen, die überhaupt al veel lager liggen in andere Europese landen, voor dit soort occasions structureel lager liggen.
Waarom zijn auto's in het buitenland luxer uitgevoerd?
Een groot deel van het Nederlandse wagenpark is geleased. Om de kosten in het leasebedrag en de bijtelling, welke gebaseerd is op de cataloguswaarde, te drukken worden deze wagens vaak met een basispakket aan accessoires geleased.
In Duitsland houdt men van een luxe en rijke uitrusting. Zeker in Duitsland zijn de auto's gemiddeld veel luxer uitgevoerd dan in Nederland en dat ook nog eens tegen een lagere prijs, daarom kiezen de meeste Duitsers voor een rijke uitrusting.
Niet voor niets, want onze oosterburen rijden gemiddeld veel meer kilometers per jaar dan wij Nederlanders. Comfort en luxe wegen dan zwaarder, men brengt immers meer tijd door in de auto. Nog een verschil is hoe men met een auto om gaat en waar die geparkeerd staat. Nederlanders zijn niet altijd even zuinig op hun auto's, het is echt een gebruiksvoorwerp en de parkeerplaatsen zijn over het algemeen krap. Een eigen oprit is in Nederland een luxe en fileparkeren de standaard. Hierdoor is de kans op krasjes en kleine beschadigingen veel groter. In veel andere landen is meer ruimte voor parkeren en hebben veel autobezitters ook een eigen oprit. Hierdoor blijft de auto over het algemeen in veel betere conditie. De kwaliteit en conditie van deze auto's is daarom ook vaak hoger dan die in Nederland.
BPM voordeel bij importeren van een occasion
Een aanvullend voordeel van het importeren van een tweedehands auto uit het buitenland is de BPM besparing. Auto's zijn in Nederland duur omdat deze zwaar belast worden door de belastingdienst. In andere landen zijn deze belastingen lager of geheel afwezig. Hierdoor kun je een auto voor een hele scherpe prijs kopen. Wanneer je deze op Nederlands kenteken wilt zetten moet je echter nog wel BMP betalen, maar als je dat slim regelt en de auto al wat in waarde is afgeschreven kun je een flink BPM voordeel behalen. Dit BPM voordeel loopt, samen met de lagere aanschafprijs, dusdanig op dat je onderaan de streep vrijwel altijd voordeliger uit bent wanneer je zelf een auto uit het buitenland haalt. Je betaalt immers al snel veel minder BPM op een import auto, dan op een auto die je in Nederland zou kopen.
Uit welk land een auto invoeren?
Er worden veel auto's geïmporteerd vanuit landen in de buurt van Nederland. Denk hierbij aan Duitsland, België en Frankrijk. By-far de meeste auto's komen uit Duitsland. Het aanbod in Duitsland is vele malen groter dan in Nederland wat betekent dat de prijs vaak ook een stuk lager ligt dan hier in Nederland. Wil je zelf een auto importeren, dan raden aan om een auto vanuit Duitsland te importeren. Veruit de meeste import bedrijven richten zich op de auto import vanuit Duitsland. De faciliteiten zijn daarom veel beter dan voor bijvoorbeeld België.
Toch heeft België ook zijn voordelen. In België is de verkoper van de auto namelijk verplicht om deze te laten keuren en af te leveren met de Car-Pass. Tijdens de keuring wordt de auto op een paar honderd punten gecontroleerd en wordt de kwaliteit daarvan gerapporteerd. Zo weet je precies wat de technische staat is van de aangeboden auto en of de kilometerstand klopt. Hoewel de import en het aanbod vanuit België minder is, is de kans op een goede koop daar wel groot.
Welke websites kun je gebruiken voor het vinden van een occasion in het buitenland?
Wil je je horizon verbreden of ben je echt op zoek naar een scherpe deal. Bekijk dan ook het aanbod buiten Nederland. Voor de drie populairste, ook in die volgorde, landen voor import geven wij je de belangrijkste website waar je kunt zoeken naar een occasion.
1. Importeren uit Duitsland - Een van de grootste tweedehandsauto websites van Duitsland is mobile.de. De kans van slagen is op deze website enorm groot.
2. Importeren uit België - In België is autogids.be een goede plek om een mooie occasion te vinden. Ze hebben bijna 150.000 beschikbare voertuigen online staan en dit wordt dagelijks aangevuld met nieuwe deals. Kun je het daar niet vinden, dan is Autoscout24.be is een mooi alternatief. Je vindt daar ruim 125.000 beschikbare voertuigen.
3. Importeren uit Frankijk - In Frankrijk is autoscout24 ook een grote speler met bijna 130.000 occasions die klaar staan om naar een nieuwe eigenaar te gaan.
Uiteraard kun je op deze platvormen diverse filters gebruiken. Een handige tip is de filter zo instellen dat je er zelf nog in een paar uur heen zou kunnen rijden om te auto te bezichtigen. Want immers, je kan wel een auto vinden in Oost-Duitsland of Zuid-Frankrijk, maar daar ga je niet zomaar heen voor een proefrit. Zoek daarom eerst iets dichterbij huis en zet dit aanbod daarna af tegen het aanbod in heel het land om te zien of het een goede prijs/ kwaliteit verhouding is. Blijkt dat je verder weg in het buitenland een betere auto kunt vinden voor minder geld, dan kun je overwegen om daar toch heen te gaan voor een bezichtiging of een keurings-/importbedrijf in te schakelen.
Hoe omgaan met garantie?
Garantie krijgen in het buitenland is niet altijd handig. Is er iets met de auto dan ga je niet snel 4 uur rijden om de verkopende garage er even naar te laten kijken. Belangrijk is ook om te weten dat veel garages in hun algemene voorwaarden hebben opgenomen dat de garantie alleen geldt zolang de auto het betreffende land op kenteken staat. Ofwel, je hebt garantie tot aan de grens.
Nieuwe auto's in Europa hebben allemaal verplicht een fabrieksgarantie van 2 jaar. Deze garantie is geldig in heel Europa. Het maakt dus niet uit welk land je jouw auto importeert, zolang dit maar in Europa is. Het is echter wel een voorwaarde dat de auto onderhouden is zoals er staat in de fabrieksvoorschriften. Als dit het geval is, dan kun je met garantiegevallen gewoon naar de garage toe.
Wanneer je de auto laat keuren voor aankoop kun je zelf ook een garantieverzekering afsluiten. Deze garantie is vergelijkbaar met een BOVAG-garantie van een verkopende garage, alleen nu neem je het zelf af in de vorm van een verzekering. Blijkt er dan binnen de afgesproken periode wat met de auto aan de hand te zijn, dan worden de herstelkosten vergoed door de verzekeraar.
Als je de import/transport laat doen door een bedrijf, let dan op of hier garantie bij zit. Bij het transport kan de auto beschadigd raken waar jij dan voor op moet draaien. Als je een garantiepakket hebt aangeschaft, betaal jij de schade niet maar komt dit voor rekening van het importbedrijf.
Wat moet je regelen bij het invoeren van de auto?
Om een tweedehands auto te importeren zijn er een paar dingen die handig zijn om te regelen en te weten voordat je jouw aankoop doet:
- Bepaal of deze auto echt de auto is die jij wilt.
o Oriënteer je goed zodat je zeker weet dat dit de auto is die je wilt kopen.
- Ben je onder de streep daadwerkelijk voordeliger uit?
o Het kopen van een auto in het buitenland is misschien goedkoper, maar met BPM en transportkosten kan het zomaar zijn dat je toch duurder of vrijwel even duur uit bent dan wanneer je de auto in Nederland zou hebben gekocht. Je moet je daarom afvragen of de import het werk en het risico waard is?
- Wees op je hoede.
o Net als in Nederland zijn er in het buitenland ook auto's die te mooi zijn om waar zijn. Let hier goed, en controleer alles zorgvuldig. Hoewel je in het buitenland meestal geen kentekencheck kunt doen bieden wij je wel de mogelijkheid om alles over het verleden van de auto te weten te komen met onze chassisnummer check kun je een import auto checken. Vraag het chassisnummer van het voertuig aan de verkoper en controleer deze in onze database.
- Organiseer het transport volgens de regels.
o Transport is bij het importeren van een auto misschien wel het belangrijkste, er zijn namelijk regels in Nederland over het rijden met een in het buitenland geregistreerde auto. Lees je daarom goed in. Daarnaast is het handig om een betrouwbaar bedrijf in te schakelen die je helpen met het transport van jouw toekomstige auto.
- Zorg dat je weet hoe je de auto op Nederlands kenteken krijgt.
o Eenmaal in Nederland wil je jouw nieuwe aanwinst gaan gebruiken. Voordat je dit kunt doen moet de auto bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) gekeurd zijn en een Nederlands kenteken krijgen. Zorg dat je weet waar je dit kunt laten doen en wat je hiervoor moet regelen.
BPM afdragen
Bij het invoeren van een personenauto moet ook BPM worden betaald aan de Nederlandse belastingdienst. Hoewel betalen nooit leuk is, heeft BMP afdragen over een tweedehands auto wel als voordeel dat je het laagste BPM-tarief mag betalen op basis van de levensduur en de waarde van de auto. De levensduur van de auto is de datum tussen eerste in gebruik name en de dag van de BPM-aangifte. Of de datum van eerste in gebruik name in Nederland was of in het buitenland maakt niet uit. Als je een auto koopt van 25 jaar of ouder, dan hoef je zelfs helemaal geen BPM te betalen.
Hoe organiseer je het transport?
Er zijn verschillende manieren om je tweedehands auto vanuit het buitenland naar Nederland te krijgen. Houdt hierbij altijd rekening met de Nederlandse wet- en regelgeving omtrent verkeer. Je mag als Nederlands inzittende, in Nederland, geen auto rijden met een buitenlands kenteken. Sterker nog, vaak kun je een auto met buitenlands kenteken niet op jouw naam zetten. Je zal dus moeten gaan rijden op import kentekenplaten en daar een speciale verzekering voor afsluiten. Wat je ook kunt doen als je de auto zonder kenteken naar Nederland haalt middels een transportbedrijf is een eendagskenteken aanvragen bij de RDW zodat je eenmalig via de kortste weg met de auto naar het keuringsstation mag rijden. Let wel op dat je dit eendags kenteken pas wanneer je de Nederlandse grens over bent geldig is, anders rij je feitelijk zonder een ongeldig kenteken in het buitenland.
Bij de RDW kun je de auto laten keuren en op een nieuw kenteken laten zetten zodat je legaal de openbare weg op mag. Vanaf dat moment ga je wegenbelasting betalen, moet je de auto minimaal WA verzekeren en voldoen aan de APK-keuringseisen en intervallen.
Een andere optie is de auto meenemen op een auto-ambulance of een trailer. Op deze manier hoef je geen eendagskenteken aan te vragen om met de auto naar de RDW te gaan voor een nieuw kenteken. Er zijn meerdere bedrijven die dit allemaal voor je kunnen regelen. Zij zetten de auto in een opslag totdat de RDW ook het nieuwe kentekenbewijs heeft uitgevaardigd. Hierna kun jij de auto komen ophalen.