Kenteken natrekken

Voer een kenteken in:
NL

De nieuwe WLTP test betekent een hogere BPM


De Belasting voor Personenauto's en Motorvoertuigen (BPM) dient betaald te worden bij de aankoop van een nieuwe auto. Om te berekenen hoeveel BPM er betaald moet worden voor personenauto's, wordt er gekeken naar de CO2-uitstoot. Hoe hoger deze uitstoot, hoe meer je zult moeten betalen aan de overheid. Vanaf dit juli 2020 is wordt er nieuwe test ingevoerd. De NEDC2 zal de NEDC1 vervangen. De NEDC2 test is realistischer dan zijn voorganger waardoor de CO2-uitstoot hoger zou kunnen liggen. Deze verhoging zou dus ook een BPM-verhoging kunnen betekenen. Om te voorkomen dat bestuurders tijdens deze testovergang meer zouden gaan betalen werd de BPM-tabel aangepast. Echter blijkt uit een berekening van KPMG dat kleinere auto's een flink stuk duurder uitvallen. Inmiddels wordt er door verschillende organisaties naar de Tweede Kamer gekeken, omdat ze willen dat deze direct ingrijpt. In de overgangsperiode is er namelijk al ruim 600 miljoen euro aan extra BPM opgehaald. Dit is gebleken uit een onderzoek wat is uitgevoerd door KPMG. Deze periode ging in op 1 september 2017 en loopt tot 1 juli 2020.




Wat is het directe gevolg?


Staatssecretaris Snel heeft op basis van TNO-onderzoek geconcludeerd dat de WLTP-emissietest weinig invloed zou hebben op de BPM van een nieuwe auto gedurende de overgangsperiode. Dit zou het geval zijn omdat er grotendeels grotere en zwaardere auto's verkocht zouden zijn. Het onderzoek wat is uitgevoerd door KPMG staat hier lijnrecht tegenover. KPMG en TNO hebben soortgelijke methodes gebruikt in hun onderzoeken, maar KPMG heeft recenter onderzoek gedaan wat zou betekenen dat ze meer data uit de praktijk zouden hebben van nieuwe auto's. Volgens KPMG is de stijging van de BPM direct te linken aan de wissel naar de WLTP test.

Volgens de overheid komt de stijging van de BPM door een stijging in CO2-uitstoot, omdat auto's steeds groter en zwaarder zijn. Dit heeft niks te maken met de extra uitstoot die wordt gemeten door de nieuwe test. Daarnaast is de overheid van mening dat het onderzoek van TNO realistischer is. KPMG is het onderzoek begonnen na een opdracht van verschillende brancheorganisaties. Het onderzoek is daarmee steekproefsgewijs uitgevoerd met 700 verschillende auto's. TNO daarentegen heeft gegevens van ruim 170.000 WLTP geteste auto's. De conclusies van beide onderzoeken lagen ruim van elkaar vandaan.

De directeur van BOVAG, Peter Niessink, is van mening dat staatsecretaris Snel breekt met beloftes die zijn gedaan door zijn voorganger Wiebes. Hij had beloofd dat de koper niet de gedupeerde zou worden tijdens de invoering van de WLTP. Verder zou de overgang budgetneutraal verlopen.

Zelfs zonder de nieuwe test is de BPM in 2019 gestegen


Hoewel er in 2019 bijna 62.000 elektrische auto's zijn verkocht is het gemiddelde BPM-bedrag per auto toch gestegen. Elektrische auto's zijn BPM-vrij omdat ze geen uitstoot hebben. Je verwacht dat het gemiddelde BPM-bedrag zou dalen, maar niets is minder waar. Het afgelopen jaar is er namelijk voor 2,62 miljard euro aan BPM betaald, dit is een stijging van +4,6% ten opzichte van 2018. Het aantal verkochte auto's is echter gedaald met -0,6%. Dit betekent simpel gezegd dat het gemiddelde bedrag per auto met € 232,- is gestegen naar € 5.059. Een stijging van bijna 5%. Zoals eerder al vermeld wordt er, door bedrijven als BOVAG, gestreden tegen de nieuwe BPM-tabellen die zijn opgesteld door de overheid. De nieuwe tabel die vanaf 1 juli 2020 in werking treedt, zal wederom een stijging van de BPM betekenen. Daarnaast zal ook de wegenbelasting stijgen, wat de overheid een extra 150 miljoen euro per jaar zal gaan opleveren. Het totaal van de belastingen omtrent auto's zal naar schatting rond 21 miljard per jaar liggen.

Hoe werkt de BPM bij een import auto?


Voor personenauto's moet er gewoon BPM worden betaald als je een import auto naar Nederland haalt. Je mag gelukkig wel het goedkoopste tarief betalen wat voor het voertuig gold tussen de datum van eerste inschrijving en de datum van de BPM-aangifte. De tabellen met de tarieven zijn terug te vinden op de site van de Belastingdienst. Voor elk soort voertuig is andere manier om de BPM te berekenen.