3D printer veroverd de auto-onderdelenindustrie
De
3D printer maakt een gigantische opmars in de auto-onderdelen industrie. Op dit moment wordt 3D printing in de
auto-industrie voornamelijk gebruikt voor het ontwikkelen van prototype onderdelen. Hierdoor is het prototype
ontwikkelingsproces sterk geoptimaliseerd. Tevens biedt het ontwikkelen van losse onderdelen geweldige perspectieven voor
bezitters van oldtimers en exclusieve auto’s. Dit artikel zal je een beter beeld geven van de ontwikkelingen op
gebied van
additive manufacturing in de autobranche. Meer algemene informatie over
3D printing vindt je op www.3diot.net.
Dit kennisplatvorm besteed dagelijks aandacht aan 3D printing innovaties in de autobranche.
3D printer – Strakker design en ontwikkelingsproces auto-onderdelen
In Amerika zijn de eerste autofabrikanten overgestapt op de 3D printer. Al snel kwamen zij erachter dat het gebruiken van
3D technologie voor het ontwikkelen van 3D geprinte auto-onderdelen veel voordelen biedt. Zo draagt het direct
bij aan het versnellen van de productie en het design proces. Inherent aan deze versnelling dalen ook de kosten. Ondanks de opmars
van de
3D printer draait het productieproces voornamelijk volgens traditioneel concept. Wel moet gezegd worden dat
additive manufacturing haar aanwezigheid en opkomst sterk laat doorklinken in de autowereld. Het is dan ook een
kwestie van tijd voordat de 3-D printer niet meer weg te denken is uit de autofabrieken.
De website www.3diot.net besteed o.a. aandacht aan
3D printing innovaties bij autofabrikant Ford.
Ford is een absolute koploper op gebied van 3D printing. Autofabrikant Ford is een van de koplopers als het gaat om integratie
van additive manufacturing in haar productielijnen. Vol trots geeft Ford aan dat zij een van de eerste waren die heil zagen in
de
3D printer. Het gaat zelfs zover dat zij de eerste 3D printer in 1988 kochten en in gebruik namen.
Sinds die tijd is er veel bereikt en heeft de 3-d printer een steeds belangrijkere rol ingenomen bij het ontwerpen en ontwikkelen
van onderdelen. Op dit moment zijn al meer dan een half miljoen onderdelen geproduceerd met behulp van
additive manufacturing.
Benieuwt welk onderdeel deze magische grens passeerde? Het was een afdekkingskap voor het motorblok voor een gloednieuwe Ford Mustang.
Een van de grootste voordelen van 3D printing is de eenvoud waarmee prototype onderdelen kunnen worden ontworpen en geproduceerd.
3D printing wordt gebruikt voor het printen van motorblokken, schakelbakken en andere auto-onderdelen. In navolging op de positieve
ervaringen die Ford heeft met
3D printing volgen nu ook andere autofabrikanten.
Dat andere fabrikanten hun prototype ontwikkelings- en productieproces net zo kort als Ford willen krijgen is niet gek. Het
bedrijf is er immers in geslaagd om het gehele prototype ontwerp en productieproces terug te dringen van vier maanden naar enkele
dagen. Hierdoor is het ontwerpen van nieuwe onderdelen een doorlopend proces geworden waarbij ontwerpers continu kleine aanpassingen
kunnen doen totdat het auto-onderdeel optimaal functioneert. Dat deze aanpassingen zo snel en goed verlopen komt voornamelijk
doordat designers gemakkelijk aanpassingen kunnen doen in
CAD model files,
waarna snel een nieuw prototype geprint kan worden. Uiteraard scheelt dit Ford niet alleen tijd, maar ook geld. Ze besparen
inmiddels een gigantisch bedrag op de ontwikkeling van prototype auto-onderdelen. Zo zijn de kosten voor het ontwikkelen van
een willekeurig onderdeel teruggedrongen van ongeveer een half miljoen euro naar een schamele drieduizend euro. Je kunt je dan ook
voorstellen dat Ford en andere automerken graag investeren in 3D printers en de ontwikkeling van
filamenten.
Op dit moment kan alleen plastic geprint worden maar Ford streeft ernaar op korte termijn ook metaal te kunnen printen.
Nu vraag je je wellicht af waarom niet alles met een 3-D printer wordt gemaakt. Het antwoord hierop is simpel. De 3-D printers
van vandaag de dag zijn simpelweg te langzaam. Toch zijn er onderdelen waarbij tijd ondergeschikt is. Denk aan onderdelen voor
zeldzame oldtimers of andere exclusieve auto’s. Een voorbeeld van zo’n exclusieve auto is de formule 1 racewagen van
Caterham, waarbij het Caterham F1 team gebruik maakt van 3D printing
voor prototyping.
3D printer voor oldtimers en exclusieve auto’s
De 3D printer is een uitkomst voor mensen met oldtimers en exclusieve auto’s. Heb je een dergelijke auto en heb je een
bepaald onderdeel nodig, dan kan het lastig zijn deze te verkrijgen. Zeldzame onderdelen zijn duur en soms helemaal niet te
verkrijgen. Bijzonder zuur wanneer je bezig bent met een restauratieproject of schade rijdt met een bijzondere auto.
Additive manufacturing is het licht aan het einde van de tunnel voor mensen met een bijzondere auto. 3D printing
biedt mensen de mogelijkheid elk auto-onderdeel te repliceren. Vanaf nu is het dan ook mogelijk om elk onderdeel van een zeldzame
auto te ontwikkelen. Aan de ene kant goed nieuws voor de autobezitter omdat je nu schade kunt herstellen aan een bijzondere auto of
een dat restauratieproject kunt afronden. Toch heeft het ook nadelen voor de waarde van een zeldzame auto. Nu worden onderdelen
steeds schaarser en neemt de hoeveelheid oude auto’s af. Straks kunnen deze onderdelen allemaal eenvoudig en tegen lage kosten
gemaakt worden. Dit zou een daling van de waarde van oldtimers kunnen betekenen. De vraag is dus of 3D printing op de lange termijn
positief is voor de verzamelaars van oude auto’s.
Toekomst 3d printing en automotive industrie
In de toekomst zal
3D printing een steeds grotere rol innemen in de autowereld. Naar verwachting zullen steeds meer
auto onderdelen met behulp van een 3D printer worden geproduceerd. In de eerste instantie zullen steeds meer fabrikanten prototypes
gaan ontwikkelen met 3D printers en
3D printing software. Na prototyping zullen schadeauto’s sneller hersteld
kunnen gaan worden doordat auto schadeherstelbedrijven gemakkelijk onderdelen kunnen leveren en plaatsen. De volgende stap is het
versnellen van de 3D printers waarna steeds meer bedrijven printers zullen installeren op hun productielijnen. Tevens zal de
ontwikkeling op gebied van
3-d printer filamenten door blijven gaan totdat er ook metaal en elektronica geprint kan worden.
Tegen die tijd verwachten we dat het niet lang meer zal duren voordat elke auto volledig geprint wordt.